فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)
فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)

پارک ژوراسیک

شاید سکانسی که می خوام درباره اش بنویسم ارزش هنری زیادی نداشته باشه، اما برای من از مهم ترین  – و شاید به یاد ماندنی ترین – سکانسی باشه که تابحال دیده ام. سکانسی که حتی روی مسیر زندگی ام اثر گذاشت. سکانسی از فیلم "پارک ژواسیک" ساختۀ استیون اسپیلبرگ، محصول ۱۹۹۳:

 

دانشمندان علم ژنتیک موفق شدن با سرمایه گذاری پیرمرد ثروتمندی به نام هاموند موجودات ماقبل تاریخ رو دوباره خلق کنن و در باغ وحشی تفریحی به نام پارک ژوراسیک به نمایش بذارن. اولین بازدیدکنندگان این پارک دو باستان شناس، یک ریاضیدان و دو کودک هستن. اونها با هیجان خاصی وارد پارک می شن و با ماشین های مخصوصی از کنار قفس دایناسورها رد می شن. اما هر چی کنار قفس ها منتظر می شن، هیچ دایناسوری رو نمی بینن... تا اینکه با خیانت یکی از برنامه نویسان پارک و به هم ریختن اوضاع جوی، پارک از کنترل خارج می شه و سیستم های امنیتی از کار میفتن...

 

سکانس مورد نظر من دقیقا همینجاست: دقیقۀ ۵۹ تا ۶۵ فیلم. یک سکانس شش دقیقه ای از اولین مواجهۀ انسان های امروزی با یک موجود غول پیکر ما قبل تاریخ. لحظه ای که اون تیراناسور بزرگ با غرشی گوشخراش از قفس بیرون میاد و به اولین ماشین – که بچه ها داخلش هستن – نزدیک می شه، اوج درماندگی انسان در مقابله با نتایج منفی حاصل از دخالت در کار طبیعت و اختراعات عجیب و غریب رو می شه در چهرۀ دکتر آلن گرانت (سام نیل) خوند. درست شبیه همون حالتی که در چهرۀ دانشمند فیلم "۲۰۰۱: یک اودیسۀ فضایی" کوبریک، هنگامی که کامپیوتر مرکزی در سفیه رو براش باز نمی کنه می بینیم.

 

اسپیلبرگ و سازنده های جلوه های ویژۀ کمپانی ILM برای ساخت این سکانس ماه ها وقت صرف کردن و روش های مختلف رو مورد آزمایش قرار دادن تا در نهایت ترکیبی از روش های مکانیکی و کامپیوتری رضایتشون رو جلب کرده. نورپردازی، صداگذاری، استوری بورد و افکت های تصویری این سکانس به قدری عالیه که به راستی نفس رو در سینۀ هر بیننده ای حبس می کنه. خصوصاً لحظه ای که نفس های T-Rex را صورت دکتر گرانت برخورد می کنه و کلاهش رو عقب میندازه.

 

من بیشتر از پنجاه بار این فیلم رو دیده ام (یعنی از سال ۹۳ تا بحال، بطور متوسط هر سه ماه یکبار) و هر بار هم مسحور این سکانس شده ام. این سکانس چنان تاثیری روی من گذاشت که به خاطرش رشتۀ کامپیوتر رو برای تحصیل در دانشگاه انتخاب کردم و به قصد ساختن جلوه های ویژه کامپیوتری وارد عرصۀ فیلمسازی کوتاه و کار در تلویزیون شدم.

 

هنوز هم یک عکس قاب گرفته از این سکانس روی میزم هست که با نگاه کردن بهش یه یاد میارم هیچ غیرممکنی وجود نداره و فقط باید به دنبال ابزار مناسبش بگردیم.

نظرات 4 + ارسال نظر
محسن م ب جمعه 27 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 21:15 http://after23.blogsky.com/

دیدن این سکانس در سینما و با چند باندی جذابیت دیگری دارد که متاسفانه من شاهدش نبوده ام.

من از ۵۰ باری که این فیلمو دیدم سه بارش توی سینما بوده که واقعا با تلویزیون و مانیتور فرق داشت. اصلا آدم خودش رو توی صحنه حس می کنه.

پادرا شنبه 28 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 00:32 http://padra.blogsky.com

یکی از فیلم هایی که من بهش نمره کامل رو میدم همین فیلمه ..... انقدر دوسش دارم که الان با این نوشتت مجبورم کردی یه بار دیگه برم ببینمش !!!

دمت گرم

من یادمه بچه تر که بودم ویدیو رو وصل میکردم به باندهای ضبط خونه (واسه خودش باند بود ها) بعد اون صداهای نابهجار تی رکس فیلمو زیاد میکردم خودمم باهاش داد میزدم !!! همسایه ها به بابام اینا میگفتن ما صدای دایناسور نشنیده بودیم که این بچه شما به ما شناسوند .......

حالا یه چیز دیگه . میدونستی ژول ورن همیشه در مواجه شدن با تکنولوژی نیروهای شر رو صاحب و بانی قضیه میدونسته ؟
مثل همون تعبیری که نوشتن رو دیوها به انسان ها آموختند !!

از طرفی نگاه اسپیلبرگ پدرسوخته همیشه در تقدیس این شگفتی هاست . مطمئنم اگه از خودشم بپرسی همون جای فیلم رو دوست داره که شما خوشت اومده

احسان شنبه 28 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 23:34 http://nagofteh-ha.blogsky.com

متاسفانه این فیلم رو در زمانی که باید میدیدم ندیدم و وقتی هم که دیدم خیلی از زمانش گذشته بود. برای همین اینقدر مسحورش نشدم. اما باید بگم هنوز به غیر از کینگ کونگ (پیتر جکسون) فیلمی ندیدم که چهره دایناسورها رو اینقدر واقعی به تصویر کشیده باشه... هر چند که کینگ کونگ مال چند سال بعده.

یادداشت چهارشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 03:11 http://kosha.blogsky.com

اسپیلبرگ کارگردان هوشیاریست اما این فیلم.. خب
کمی متفاوت با کارهای درخشان اوست
این وبلاگ سینمایی نسبتا" جامعیه :
http://b4mdad.blogfa.com
فیلمهای خوبی برای دانلود میذاره
حتما" سری بزنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد