فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)
فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)

کونگ‌فوپاندا Kung fu Panda

Kung Fu Panda 

فقط باید باور کنی!

پو، پاندایی است که آرزو دارد کونگ‌فو کار شود ولی فکر نمی‌کند با این شکمویی بتواند. تا این که اتفاقی می‌افتد و این جریان را عوض می‌کند.

پیام اصلی انیمیشن کونگ‌فو پاندا Kung fu Panda این است: "فقط باید باور کنی".

این انیمیشن یکی از بهترین‌های امسال است. ساخته‌ی مارک اوسبورن Mark Osborne  و برای کمپانی دریم ورکز Dream Works .

هنرپیشگانی که در این فیلم به جای شخصیت ها حرف زده‌اند: داستین هافمن Dustin Hoffman، آنجلینا جولی   ،Angelina Jouliجکی چان Jackie Chan و لوسی لیو Lucy Liu هستند. همه با صدای بسیار عالی که خیلی به نقششان می آید. به ویژه داستین هافمن دارای صدایی زیبا و با ارتباط به نقشش. به جای پو، یا همان پاندا هم جک بلک Jack Black صحبت کرده است. سوژه‌ی فیم تکراری اما در ساختی متفاوت است.

موزیک تیتراژ پایانی فیلم قشنگ است. دوبله‌ی فارسی فیلم بد نیست. اما خوب بعضی جاها اشتباه دوبله شده است. کسانی که می‌توانند نسخه‌ی اصلی را ببینند تردید نکنند. در مراسم اسکارامسال این انیمیشن یک رقیب قوی دارد به نام وال ای Wall-E که هنوز ندیده‌ام و به همین دلیل پیش بینی کردام که پو، اسکار انیمیشن امسال را می گیرد. اگر با رقیبش رو به رو نشود. این فیلم جزو بهترین انیمیشن‌هایی که تا  به حال دیده‌ام . پیام های زیادی هم دارد که نمونه اش این‌هاست:

برای مخصوص بودن چیزی، باید باور کرد که مخصوص است.

دیروز تاریخ است، فردا راز و امروز هدیه است. (ضرب المثلی انگلیسی) و فقط به باور نیاز داری.

من اگر به خوب بودن چیزی مطمئن نباشم پیشنهاد نمی کنم، و حالا می‌گویم از دیدن این فیلم لذت می‌برید.

لینو ونتورا در پنجمین جشنواره فیلم تهران

لینو ونتورا در تهران

یکی از فیلم‌های پنجمین جشنواره فیلم تهران ۳۰ آبان – ۱۴ آذر ۱۳۵۵، جسدهای عالی ساخته فرانچسکوروزی بود. با بازیگری لینو ونتورا. به خاطر نمایش این فیلم قرار بود که کارگران و بازیگر نقش اول آن در تهران حضور یابند ولی به دلیلی که هرگز معلوم نشد یا شد و من از آن بی اطلاع ماندم، این فیلم در گمرک مهرآباد گم شد. فرانچسکو روزی دیگر دلیلی برای حضور در تهران نداشت. ولی لینو ونتورا به ایران آمد و به گشت وگذاردر تهران پرداخت و در یکی دو سالن هم حضور یافت. در این عکس وی در مرکز جشنواره در حال گفتگو با مدیر وقت جشنواره پاریس یعنی پیرهانری دولو است و نیز هژیر داریوش مدیر جشنواره فیلم تهران که در عکس نیست.

جشنواره هم بعد از گم شدن فیلم، این برنامه را با فیلم آس‌های پرنده ساخته جک گولد که فیلم برگزیده همان سال در جشنواره کارلوویواری بود عوض کرد. قولی هم دادند که اگر فیلم جسدهای عالی پیدا شود آن را با اجازه تهیه کننده و کارگردان نشان بدهند.

درخشش - Shining

Shining

مردی با همسر و پسرش به هتلی در یک نقطه کوهستانی که زمستان‌ها به علت برف شدید تعطیل است نقل مکان می‌کند. قرار است سرایدار این هتل باشد. اما با چیزهای مشکوکی روبرو می‌شود.

فیلم درخشش، Shining، ساخته‌ی استانلی کوبریک، یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما با بازی جک نیکلسون است. این فیلم پنج ستاره موزیک متنی بسیار عالی دارد. سکانس آخر این فیلم به عنوان ترسناک‌ترین سکانس تاریخ سینما شناخته شده است. جک نیکلسون به عنوان سرایدار هتلی استخدام می‌شود که همراه همسر و پسرش در تمام زمستان را در آن جا باشند. همین که هتل تعطیل می‌شود مرد در اوقات بیکاری متنی را تایپ می‌کند. پسر وی دارای حس ششم قوی یا همان Shine است.

فیلم دارای تعلیق بسیار است. قلاب فیلم هم که در بالا نوشتم بسیار قوی است.

بازی کلیه بازی‌گران فیلم عالی است. به ویژه جک نیکلسون. بازی پسرش هم به طرز حیرت آوری زیبا و عجیب است. این فیلم یکی از ده فیلم بسیار خوب کوبریک است. ترسی که در طول فیلم با شماست، ترس خاصی است. این فیلم را اگر مطمئن هستید که خیلی نمی‌ترسید، ببینید. صدای فیلم یا همان میکس صدا خیلی قشنگ است. فیلم برداری هم معرکه است. تمام سکانسی که پسربچه سه چرخه سواری می کند بدون کات است. تدوین هم بسیار خوبست. من اگر می‌توانستم به این فیلم حتی شش ستاره می‌دادم. 

نور پردازی سالن هتل هم حدود شش ماه طول کشیده است.

من بعد از سال‌ها انتظار بالاخره اجازه پیدا کردم که آن را ببینم. چرا که به من گفته بودند باید تا قبل از پانزده سالگی آن را نبینم. ولی دیدمش. یعنی قبل از پانزده سالگی.