فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)
فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)

مهلکه Hurt Locker


کارگردان: کاترین بیگلو Kathryn Bigelow

مردی است این خانم <کاترین بیگلو>. نه از این جهت که مرد بودن برای یک خانم هنری، یا مزیتی، یا فضیلتی باشد. بلکه از این نظر که در فیلم زیبایش هیچ اثری از این که کارگردانش یک زن است پیدا نمی کنید. بیگلو محیط خشن و عاری از عاطفه یک جنگ را چنان تصویر کرده است که کمتر مردی توانسته آن را چنین بیان کند. انچه در" مهلکه " با آن روبرو هستیم جنگی است که در عراق جریان دارد. و آنچه بیگلو توانسته انجام دهد روایت بدون جانبداری و بی قضاوت شخصی از این جنگ است. و احتمالا همین توانست فیلم را موفق به ربودن اسکار امسال، از نزدیکترین رقیبش، یعنی" اواتار" بکند. رقابتی تماشائی بین زن و شوهر سابق.

هرچه " اواتار" دور از زمین میگذرد اما مهلکه حکایتی زمینی است. حکایت یک جنگ کثیف که معدودی آن را به راه انداخته اند و کثیری در آن گرفتار شده اند. هر دو طرف میترسند. هردو طرف میکشند. وهردو طرف کشته می شوند بی آنکه قهرمانی در میان باشد. مردان یک طرف در چارچوب دیسیپلین نظامی از اوامر مافوقشان اطاعت میکنند و مردان طرف دیگر با حس تنفر از اشغالگری وارد این مهلکه شده اند.  اما آنچه باقی می ماند تنها نفرت است و انزجار و اجساد و انفجار. بیگلو طرف هیچکدام را نمی گیرد. اما به خوبی موفق می شود این محیط پر از ترس و نگرانی را که در آن هر کس می تواند یک بمب گذار یا یک تیرانداز و یک دشمن خطرناک باشد به پرده سینما بکشد. در این محیط کسی از ابراز ترس خود از مرگ ابائی ندارد و هیچکدام از طرفین نمی خواهند بمیرند. چه سرباز امریکائی و چه بمب گذار انتحاری . اگر استثنائی وجود دارد نه قهرمانی است، بلکه از دست دادن همه علائق است. الا یک چیز که شاید نجات جان دیگری باشد و شاید راز ناگفته یک مرد.

 فیلمبرداری در اردن انجام شده زیرا که محیط بغداد جنگ زده امکان چنین کاری را نمی داد ولی به خوبی با محیط اصلی تطابق دارد. بازی ها از نقش های اصلی گرفته تا نقش هائی که توسط هنرمندان آواره عراقی ایفا شده همه قابل تحسین است. اما میتوان گفت که دوربین یکی از مهمترین نقش آفرینان فیلم است که بار مهمی از انتقال مفهوم را به عهده دارد. فیلمبرداری یکدست، به خوبی  محیط نا امن را القا میکند و از امتیازات ویژه این اثر محسوب می شود.

کاترین بیگلو فیلم جدیدش را در یکی از نواحی مرزی و خطرناک امریکای لاتین شروع کرده است. به نظر میرسد این خانم علاقه خاصی به این محیط های نا امن دارد.  امیدواریم در فیلم جدیدش هم موفق باشد.

آلفرد هیچکاک


آلفرد هیچاک کارگردان بی بدیل سینما، در همه فیلم هایش چند ثاینه ای حضور داشت. که البته این ثانیه ها یک رقمی هستند. ولی در یکی از شاهکارهایش یعنی:

"Dial M for a Murder"، یک تکخال رو کرد. آن هم حضورش در یک عکس بود.

فیلم های او را ببینید. برای هر چندمین بار. هر بار تازه تر از گذشته است. و هر بار بیشتر باور می کنید که چرا نامش را امروزه، حتا کسانی که فیلم هایش را ندیده اند هم، می دانند.

هر بار که این عکس را می بینم، به این فکر می کنم که برای گرفتن آن، چه قدر کار شده است.

آلیس در سرزمین عجایب (تیم برتون - ۲۰۱۰)

بعد از فیلم خوب سوئینی تاد، به شدت منتظر ساختۀ جدید تیم برتون بودم و وقتی شنیدم باز هم قراره با همسرش (هلنا بونهام کارتر) و جانی دپ همکاری کنه اشتیاقم برای دیدنش بیشتر شد.

آلیس... یکی از شاهکارهای تیم برتون (در حد Big Fish) نیست، اما هیچ چیزی از جذابیت های آثار قبلی برتون کم نداره. دنیای تیم برتون دنیای آدم های عجیب و غریبه، با مدل موهای غیرمعمول و گریم های خاصی که فقط و فقط در فیلم های برتون دیده می شه.

سبک بازی ها – با اینکه تکراری و غلو شده اس – اما هنوز هم دلنشینه. جلوه های ویژه عالیه و موسیقی هم اون چیزیه که تنها در آثار تیم برتون شنیده می شه. قطعاً تمااشای این فیلم در فرمت اصلی سه بعدی جذابیت بسیار بیشتری داره که خب ما اینجا در سیستم های خانگی از دیدنش محرومیم.

شاید تماشاگران بزرگسالی که به تماشای سوئینی تاد و Big Fish و Sleepy Hollow علاقمند هستن از این فیلم چندان لذت نبرن. اما برای تماشاگران سنین پایین تر و حتی اونهایی که به تماشای دنیاهای تخیلی و فانتزی کودکانه علاقمند هستن جذابیت های زیادی داره.

فیلم بعدی تیم برتون frankenweenie نام داره که قراره نوامبر سال ۲۰۱۱ به نمایش دربیاد. از الان منتظر این فیلم هستم!

ژادویکا بارانسکا در تهران


بهترین بازیگر زن سال ۱۹۷۶ برلین در سینما دیاموند تهران

ژادویکا بارانسکا Jadwiga Baranska -بهترین بازیگر زن سال ۷۶ برلین- بخاطر فیلم "شبها و روزهاNoce i dnie" به همراه "یرژی آنتچاکJerzy Antczak " کارگردان همین فیلم  و برنده شیر طلایی برلین و "بین چی یک" هنرپیشه دیگر فیلم، بعد از نمایش فیلمش در بخش جشنواره جشنواره ها، به تماشاگران معرفی شد و مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

***

نقل از:  بولتن روزانه پنجمین جشنواره جهانی فیلم تهران