ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
آنچه در جشن سینمای ایران بین محمود و اصغر گذشت، به نقل از دوربین:
البته قبلش چیزی نامربوط بنویسیم که جدایی نادر از سیمین بخت نخست دریافت جایزه ی اسکار هم، روانه ی این جشنواره شد.
اولین حضور اصغر فرهادی برای دریافت جایزه با آمدن محمود دولتآبادی نویسنده مشهور بود. حضور محمود دولتآبادی و فرهاد توحیدی روی صحنه برای اعطای جایزه بهترین فیلمنامه اصلی با تشویق همراه شد و این تشویقها زمانی اوج گرفت که نام اصغر فرهادی برای دریافت جایزه نگارش فیلمنامه «جدایی نادر از سیمین» مطرح شد. دولتآبادی بعد از اعطای جایزه به فرهادی از متنی گفت که برای این مراسم نوشته بود و از رو آن را خواند. او از سهراب شهیدثالث به عنوان نخستین مبتکر سینمای ایران، ابراهیم گلستان، عباس کیارستمی، امیر نادری، ناصر تقوایی، بهرام بیضایی و... یاد کرد. اما یکی از بهترین ستایشها از اصغر فرهادی در این متن بود: «و سرانجام هماکنون شوق اندیشنده بیشتری آرزو میکنم برای اصغر فرهادی. خوب است، امیدوار باشیم که او بتواند به سنجیدگی در خود بنگرد و با وقوف به اینکه اثر او میانگین درست و دقیق از ضدین سینمای ایران و متفاوت بودن با سینمای عام است، درست میان جا باقی بماند. میانهگرایی هم پندی است که ما از آموزگار حکیم خود ابوالقاسم فردوسی آموختهایم و البته این میانهگرایی آسان نخواهد بود.» فرهادی هم با اشاره به اینکه برای حضور در این جشن از آلمان به ایران آمده، گفت: «فکر نمیکردم امشب اینجا باشم، اما با کمک بچههای سینما این اتفاق افتاد و توانستم خودم را برسانم، ولی با دیدن این جمع و صحبتهای محمود دولتآبادی دیگر خستگی در من نماند. خوشحالم توسط کسی تبرئه شدم که از نوجوانی نظرش برایم الگو بوده.
***
یکی همت کند پند ابوالقاسم را در مورد میانه، اینجا بنویسد. نا گفته نماناد که خودمان بلدیم. البته با تقلب.
***
به کار زمانه میانه گزین
چو خواهی که یابی ، به داد، آفرین
***
هزینه به اندازه گنج کن
دل از بیشی گنج، بی رنج کن
میانه گزینی بمانی به جای
خردمند خوانند و پاکیزه رای
---
سیم کو میانه گزیند ز کار
بسند آیدش بخشش کردگار
***