پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

جوایز پلان طلایی: بهترین و بدترین پوسترهای ۲۰۱۲

طبق سنت هر سالۀ وبلاگ پلان های روزانه، بهترین و بدترین های سینمایی سال قبل رو معرفی می کنم. برای اینکار از پوستر فیلم ها شروع می کنم تا به تدریج برسم به رشته های دیگه.

پوستر هر فیلم باید دو ویژگی مهم داشته باشه: نمایانگر محتوای فیلم باشه و بتونه بیننده رو به تماشای فیلم ترغیب کنه.

رعایت جنبه های هنری در طراحی، گرافیک، شکل پیاده سازی (استفاده از تصاویر فیلم، ترکیب با گرافیک، نقاشی یا...) از جمله مواردیه که به جذابیت بصری یک پوستر می تونه کمک کنه.

از اونجا که معمولاً برای هر فیلم بیش از یک پوستر طراحی میشه، برای انتخاب بهترین و بدترین پوستر سال پوسترهای زیادی رو دیدم، که در نهایت از بین همۀ اونها سه تا پوستر رو بعنوان بهترین و سه پوستر رو بعنوان بدترین پوسترهای سال ۲۰۱۲ انتخاب کردم. اول بدترین ها:

بدترین پوسترهای سال ۲۰۱۲

شمارۀ ۳: Twilight Saga: Breaking Down – Part 2

همچین پوستری برای فیلمی به این مشهوری واقعاً شرم آوره. بلا، ادوارد و جیکوب در این پوستر بیشتر از اینکه در حال فرار به نظر بیان، انگار دارن روی پیست میرقصن! حالت دست و پاهاشون شدیداً غیرطبیعیه و هیچ حسی تو چهره شون نیست:

 

شمارۀ ۲: Journey 2: The Mysterious Island

انگار طراح این پوستر قصد داشته همۀ حوادث فیلم رو در یک تصویر بیان کنه. آتشفشان در حال انفجار، موجود ترسناک عجیب و غریب، یه دختر جذاب، پسر کنجکاو و قهرمان فیلم در حال فرار، همۀ اینها به شکل نقاشی با ترکیب بسیار بد.

 

شمارۀ ۱: What to Expect When You Are Expecting

و اما بدترین پوستر سال ۲۰۱۲، پوستری که سعی شده برای جذب مخاطب تمام بازیگران فیلم رو به بیننده معرفی کنن. تمام بازیگران زن و مرد و کودک در یک تصویر جا داده شدن و جالب اینکه حالت چهرۀ بازیگران زن هر کدوم به یک شکله. انگار عکس ها جداگانه گرفته شده و بعد کنار هم کامپوز شدن. فکر می کنم خیلی وقته زمان طراحی اینجور پوسترها گذشته باشه! این پوستر کاملاً برای کسانی طراحی شده که بدون اطلاع قبلی، فقط از روی عکس روی جلد DVD یا پوستر، فیلم رو انتخاب می کنن.

 

بهترین پوسترهای ۲۰۱۲

روی یک پوستر لزوماً نباید عکس بازیگران، تصاویر فیلم یا ترکیب این دو قرار بگیره. گاهی اوقات یک طرح ساده می تونه به بهترین وجه محتوای فیلم رو منتقل کنه و حتی بیننده رو به تماشای اون فیلم ترغیب کنه. سه پوستری که بعنوان بهترین های ۲۰۱۲ انتخاب شدن هر سه دارای این ویژگی هستن و اتفاقاً هر سه فیلم هم با استقبال منتقدان و تماشاگران عادی سینما مواجه شدن.

شماره ۳: The Master

من هیچی دربارۀ موضوع فیلم نمی گم، فکر می کنم هر کس با کمی دقت در پوستر می تونه بهش پی ببره.

 

شمارۀ ۲: Argo

این پوستر به بهترین وجهی معرف حوادث داخل فیلمه. عکسی که توسط دستگاه کاغذ خورد کن پاره شده اما با دقت کنار هم قرار گرفته تا چهره ای رو نشون بده...

 

شمارۀ ۱: Zero Dark Thirty

و من این پوستر رو بعنوان بهترین پوستر سال ۲۰۱۲ انتخاب می کنم. Zero Dark Thirty در زبان نظامی به معنی ساعت ۱۲ و نیم شب (00dark30) و فیلم دربارۀ عملیات محرمانۀ سازمان سیا هست برای دستگیری بن لادن. پوستر فیلم به شکلی طراحی شده که انگار شخصی همه چیز رو سانسور کرده و با ماژیک روش خط کشیده، حتی اسم فیلم هم خط خورده! چنین طراحی بسیار جسورانه اس و ریسک بالایی رو میطلبه.