ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
نام فیلم: The Tenant French: Le Locataire
بازیگران: رومن پولانسکی - ایزابل اجانی
کارگردان: رومن پولانسکی
زمان: 125 دقیقه
محصول: آمریکا - فرانسه (۱۹۷۶)
پولانسکی بعد از بچه رزمری فیلمی دیگر به همان سبک ساخه است. فیلمی که تماشاگر را سرگردان در تخیل و واقعیت می کند، آیــا به راستی ساکنین عامل خودکشی آن زن بودند یا همه ی اینها ساخته ی تخیلات مرد است. در واقع فیلم دو نیمه دارد، در نیمه اول کارگردان ما را در هذیانها و توهمات شخصیت اول فیلم شریک می کند تا ما هم کم کم به این باور برسیم که او گرفتار توطئه ای کثیف و شیطانی است و یقین داشته باشیم که هر آنچه می گذرد از پیش طراحی شده است از جمله وقتی که ساکنان نسبت به هر صدایی حتی صدای بسته شدن در یا صدای رادیو وحتی حرکت صندلی حساسند، گویی در یک آسایشگاه روانی قرار داریم که موظف به رعایت سکوت هستیم. ولی در اواخر فیلم بارها کارگردان ما را با صحنه هایی روبرو می سازد که می فهمیم دسیسه ای دست کم از جانب همسایه ها در کار نیست و بیشتر آنچه دیده ایم در ادراک دگردیسی یافته مرد جریان دارد که سرانجام او را به طرف آن پنجره می کشاند.
مستاجر آخرین فیلم پولانسکی در آمریکا می باشد. سال بعد از ساخت این فیلم (۱۹۷۷) به اتهام یک رسوایی اخلاقی در کالیفرنیا بازداشت شد و به همین منظور آمریکا را به قصد فرانسه ترک کرد. فیلم های بعدی پولانسکی، همگی در فرانسه تولید شدند. او هرگز به آمریکا برنگشته است زیرا با حداقل با ۱۰ سال زندان مواجه می شود. وقتی در سال ۲۰۰۲ برای فیلم پیانیست اسکاربهترین کارگردان را گرفت در مراسم حاضر نبود و جایزه اش را ۵ ماه بعد از هریسون فورد در پاریس دریافت کرد.
گفتم که جای تو توی این وبلاگ وزین خالی است.
یکی از صحنه های به یاد ماندنی فیلم آنجاست که زن همسایه برای انتقام گرفتن از همسایه ها پشت در خانه همه آنها کثافت می ریزد و برای اینکه معلوم نشود چه کسی اینکار را کرده، حتی پتش در خانه خودش هم می ریزد. اما چون به رومن پلانسکی مدیون است پشت در خانه او چیزی نمی ریزد! رومن پلانسکی که می بیند به این ترتیب همه فکر می کنند اینکار کار او بوده، مجبور می شود کمی از کثافت ها را با بردارد و پشت در خانه خودش هم بریزد! این سکانس همه چیز دارد: وحشت، تریلر، کمدی و درام!
جالبی کار در این است با اینکه پولانسکی ممنوع الورد به آمریکاست و یا نیست و میتواند برود ولی در اونجا ده سال باید برود به حبس. ولی با این ترتیب باز هم مورد ارج قرار میگیرد و اسکار به او میدهند. یا نکنه باید فکر کنیم اسکار مستقل از آمریکاست؟! یعنی کار طراز اول یک آدم تحت تعقیب مورد ارج قرار میگیرد.
من خیلی وقت بود دنبال همچین فیلمی می گشتم چون بیماری که پولانسکی تو ایت فیلم بهش دچاره (یعنی پارانویا) بیمارب بسیار فراگیری در کشور ماست و همه فکر می کنند که دیگران بر علیه اونها هستند در حالیکه نقطه مقابل این مساله یعنی ((همه خوبند)) همه مشکلات رو درمان می کنه و خوب شروعش خیلی سخته ! شاهکار پولانسکی در این فیلم همینه که مارو متوجه اشتباهمون از برداشت بر راجع به دیگران میترسونه و اونم تا حد خودکشی با ابزار مدرن !
سلام.البته ظاهرا سالهاست که از زمانی که این مطلب رو گذاشتید میگذره.اما خب امروز اتفاقی این مطلب رو خوندم.فقط میخواستم بگم که من فیلم رو ندیدم اما کتاب رولان توپور نویسنده ی مستاجر رو خوندم.به نظرم باید از او هم یاد کرد.به هر حال فیلمنامه اقتباسی از کتاب اونه.
باتشکر
من در بین کتاب و فیلم معمولن فیلم را نگاه می کنم و کتاب را نمی خوانم. مگر این که برایم اصلن امکان دیدن فیلم نباشد.
چه بسا کتابهایی که با فیلم جلوه ی بیشتری پیدا می کنند و یا برعکس. فیلمنامه های اقتباسی را عرض می کنم.
فقط خواستم بگم که فیلم در فرانسه ساخته شده نه آمریکا
در IMDB در مورد این فیلم این نوشته نشان می دهد که فیلم در آمریکا ساخته شده. در سال 1976. من این را با توجه به این اطلاعات نوشته ام.
The Tenant (1976)
"Le locataire" (original title)
126 min - Fantasy | Mystery | Thriller - 11 June 1976 (USA)
فیلم تو فرانسه ساخته شده. حداقل 2 بار برج ایفل رو می بینیم. اون تاریخی که تو imdb می نویسخ تاریخ و محل اولبن اکرانه
شوربختانه نویسنده ی این یادداشت دیگر به اینجا سر نمی زنند که پاسخگوی کامنت شما باشند. امیدوارم روزی این کار را بکنند.
محسن مهدی بهشت
ظاهرا اصلا کسی متوجه این نکته نیست که سه گانه پولانسکی نقد دنیای مدرن و زندگی مدرن آپارتمانی و تاثیر مخرب آن بر روان آدمیست داستان در این سه قسمت نه در مورد بیماری پارانویاست نه شیطان پرستی و نه چیزهای عجیب و غریب دیگر بلکه موضوع بلایی است که این گونه از زیست بر سر روح انسان معاصر آورده و در هر قسمت در قالب یک داستان این پریشانحالی را مینماید و داستان فقط وسیله است برای بیان
چون نویسنده ی این یادداشت دیگر به اینجا سر نمی زنند، من یادداشت شما را بدون پاسخ همینجا می گذارم.
با تشکر
فیلمی بود پر از حسرت
از ترسها و کینه ها