فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)
فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)

مقایسه دو شخصیت از دو فیلم

اینبار بر آنم که دست به یک قیاس بزنم. می خواهم شخصیت Maria Elena (Penélope Cruz) در فیلم Vicky Christina Barcelona را با شخصیت Frida   (Salma Hayek) در فیلم Frida مقایسه کنم. نمی دانم شاید قیاس مع الفارقی باشد.

تصور می کنم اولین چیزی که از این دو شخصیت در ذهن متبادر میشود نژاد هردوست که لاتین میباشد که شاید بتواند دلیلی برای نزدیکتر شدن دو شخصیت به یکدیگر باشد و ممکن است همین یکی بودن نژاد باشد که ذهنیت وحشی،  ساختارشکن و عصیانگر هردو را به یک صورت در دو فیلم نمایان می کند و آن هم به وجود آمدن دو نقاش مدرن است که گرایشهای همجنسگرایانه دارند. البته ابدا منظورم این نیست که در امریکای لاتین هرکس این ذهنیت را داشته باشد لزوما رفتارمشابهی را دارا بروز خواهد داد اما چون از نظر زمان و طبعا جامعه ای که Frida و Maria در آن زندگی می کنند تفاوت های زیادی وجود دارد نژاد را به عنوان یک راه حل ارائه میکنم. Frida فرزند یک جامعه سنتی سوسیال است اما Maria فرزند یک جامعه مدرن سرمایه داری امروزی می باشد اما جالب است که Frida رفتاری مدرن با توجه به سبک نقاشی هایش را نشان می دهد. نقاشی های Frida که عموما آبستره هستند و رنگ های تند و زنده در آنها به کار رفته از او یک شخصیت درونگرا ولی عمیق و آرام می سازد خارج از شور و حرارتی که در رفتارش وجود دارد. از نقاشی های Elena متاسفانه چیز زیادی نمی دانیم فقط در دقایق پایانی فیلم است که گریزی به نقاشی های او زده می شود اما به نظر من او هم یک درونگرا است منتها با این فرق نسبت به Frida که بسیار عصبی و نا آرام است اما مانند Frida پرحرارت. Elena موجودی درمانده است که برای فرار از این مساله به هنر روی آورده ولی Frida از هنر برای پیشبرد اهداف سیاسی و بیرون ریختن حس درونی خویش استفاده می کند. هر دو رنج دیده از جفای همسری که در هر دو فیلم هنرمند است عصیانگرند ولی خاموش که آتش درون را بر بوم نقاشی می کنند. در رفتار مدرن هردو ساختارشکنی زیادی نسبت به سنن جامعه دیده می شود و آنها چه خوب از این مدرنیته استفاده میکنند و لذایذ و زیباییهای خاصی را خارج از تابوهای جامعه خویش به معرض نمایش می گذارند و به نظر من Penélope Cruz بسیار عالی توانسته نقش را اجرا کند یه صورتی که با اینکه نقش اول فیلم نبوده و فیلم آنچنان بر روی شخصیت او تکیه نکرده قابل مقایسه با بازی تحسین برانگیز Salma Hayek   برای اجرای نقش اول فیلم Frida  است.      

نظرات 8 + ارسال نظر
رهگذر 22 ساله دوشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 18:52

ممنون ...
وبلاگ خوبی دارین

محسن چهارشنبه 7 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 11:59 http://after23.blogsky.com

ویکی، کریستینا ....... را دیده ام و آلزایمرم هنوز آنقدر نیست که آن رابیاد نیاورم. ولی در شرایط سختی که شبی بود و من هم خوابم می آمد و فریدا هم بود و فرصتی برای کپی برداری از آن نبود،فریدا را دیدم. فقط خطوط کلی آن را به یاد دارم. البته الان می توانم دوباره ببینمش.
اگر این روزها مجالی بیابم که فیلم ببینم.

کاش مجالی بود برای همه ما

یادداشت چهارشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 03:10 http://kosha.blogsky.com

این وبلاگ سینمایی نسبتا" جامعیه :
http://b4mdad.blogfa.com
فیلمهای خوبی برای دانلود میذاره
حتما" سری بزنید

سلی شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 13:36 http://WWW.JEDINAGIR.BLOGSKY.COM

ممنون..اگه وقت کردم و گیرم اومد می بینمش !

ر و ز ب ه چهارشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 02:51 http://hazrat-eshgh.com

درود.
خوبی رها جان ؟؟
خیلی وقت بود اینجا ندیده بودم به کل کسی رو!
چه برسه به تو..
هر چند که همه مون یه جورایی کم پیدا شدیم..
امیدوارم خوب و سلامت (سر حال بودن که نمیشه گفت!) باشی..

بگذریم.

من به کل بازی کروز رو خیلی دوست دارم ولی شخصیت فریدا همیشه تو ذهنم می مونه به ویژه نقاشی هاش!
خیلی وقتا شده که تنها فیلم رو بزنم جلو و نگاه نقاشی ها کنم..
تو اون شلوغی توجه کردن به نقاشی های پراکنده فریدا خیلی برام لذت بخشه..
شاید رفتار آدم های موجود تو فیلم و دیدگاه شون بتونه بهتر اون نقاشی ها رو هلاجی کنه.

مهمتر از هر چیزی بازی دوست داشتنی سلما هایک..

به هر حال..

یه پرسش؟
نقاشی های تو فیلم ها رو کی می کشه ؟؟ به کل تو تمام فیلم ها ؟؟ این پرسش خیلی برام جالبه..

سلام
اینکه از رفتار کسی بتونی نقاشی هاشو تحلیل کنی از نظر من خیلی جالبه. خودم هم همیشه این نوع تحلیل رو انتخاب می کنم البته گاهی برعکسش رو هم عمل می کنم یعنی از زوی آثار هنری شخصیت هنرمند رو سعی می کنم بشناسم.
نمی دونم نقاشی های توی فیلم ها رو چه کسایی می کشند.
راستی اسم من رهام است نه رها
با تشکر

ر و ز ب ه شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 00:08

شرمنده رهام گرامی.
اشتباه املایی بود نه اشتباه دانستنی!

:)

خواهش می کنم
مطمئن هستم که همینطور بوده.

علیرضا دوشنبه 23 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 10:40 http://www.4biddenart.blogspot.com/

شخصیت فریدا خیلی دوستداشتی و دلنشین بود، زنی خودستاخته و متکی به خود، اما ماریا خیلی پرخاشگر و عصیانگر بود.

تصور می کنم ماریا هم خودساخته بود اما غریزه خاص و وحشی که ذهن ماریا را محصور کرده دلنشین بودنش را از زاویه ای دیگر متبادر می کند. در نتیجه به تصور من هر دو دوستداشتنی و دلنشین هستند و شبیه به هم.
با تشکر از نظرتان

فرناز دوشنبه 23 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 18:11

سلام . هر دو فیلم را همین اواخر دیدم و هر دو را بسیار دوست داشتم اما اثری که فریدا روی من گذاشت ( هم شخصیت فریدا و هم کل فیلم ) بسیار قوی تر بود از اثر آن دیگری که گرچه بسیار جذاب بود اما کمتر تاثیرگذار ..
در عین حال مقایسه ی شما برایم بسیار جالب بود و دید تازه ای در آن است که باعث نوعی بازنگری (حداقل بازنگری ذهنی ) برای من شد .
فریدا را رنج کشیده تر و تلخ تر می بینم و شاید به همین علت جذابتر .
به هر حال ممنون . دوباره نگاه کردن از زاویه ای دیگر همیشه به کمک دیگران ممکن است و معمولا لذت بخش .

به نظر من فریدا چون شخصیت اصلی فیلم بود حتما پر رنگتر و تاثیرگذار تر به نظر می آید اما در فیلم ویکی کریستینا شخصیت ماریا یک شخصیت جانبی است به همین خاطر هم هست که به نظر کم رنگ می آید.
با تشکر از نظرتان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد