فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)
فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)

بابل (Babel) ****

 

 

افسانه بابل حکایت آدمهایی بوده که به منظور عدم پراکندگی در زمین ، شهری ساختند و تصمیم به ساخت برجی

 بلند نمودند که بلندای آن به بهشت برسد و خدا بتواند از آنجا به شهر آنها بیاید و شهر و برج انها را ببیند...

و خدا که وحدت آنها را دید برآن شد که برج را خراب کرده و زبان آنها را مختلف گرداند و آنها را در زمین پراکنده کرد.

برگرفته از کتاب  Genesis

 

فیلم بابل حکایت ضعف انسانها در برقراری ارتباط با همدیگر است چه با افراد هم زبان و چه با افردای از زبان و نژادی متفاوت. بحرانی که در قرن حاضر برای همه قابل لمس است . فیلم درام  سه گانه ای است که در کشور های ، مراکش ، مکزیک ، ژاپن و امریکا  که همگی  به یک سرانجام می رسند و آن گم شدن در تنهایی افراد است ، اتفاق می افتد.

بابل با داشتن فیلم نامه ای قوی  نیازی به استفاده از سوپر استار ندارد هر چند که بازی خارق العاده ای هم  از Brad Pitt  و  Cate Blanchett نمی بینیم . در واقع در داستان بابل ما چیز زیادی از سابقه زندگی ادمها نمی دانیم و شاید نیازی هم نداریم چون مطلب اساسی که زنجیره وار در یکسری اتفاقات دیده میشود همان عدم برقراری ارتباط و دور شدن افراد از همدیگر است . در صدق این مطلب جای هیچ بحثی نیست ولی در بابل به نظر می آید که در ادای این مطلب اندکی اغراق شده است که این اغراق داستان را تا حدودی غیر واقعی می کند.شخصیت های داستان هیچ گونه احساس همدردی با هم ندارند و حتی زحمت این کار را نیز به خود نمی دهند که چیدمان این همه افرادی که همگی اینچنین باشند فکر می کنم حاکی از نگاهی بدبینانه به زندگی باشد.

بابل تا حدودی نظرات سیاسی سازندگان خود را نیز در قبال سیاست های امریکا در وقایع امروزه جهان نشان می دهد . مطرح شدن آن دو کودک مراکشی که به صورت خیلی اتفاقی Blanchett  را زخمی می کنند به عنوان تروریست در رسانه های امریکا،  تمسخر این سیاست است .

بابل در به تصویر کشیدن صحنه های مختلف زندگی آدمها در کشورهای مختلف موفق بوده و  بیننده خیلی زود با فضای جدید همراه شده  و آن را واقعی می یابد.

بابل در چندین مورد نامزد جایزه اسکار ۲۰۰۷ شد و سرانجام موسیقی فیلم توانست اسکار بگیرد.

 

 

نظرات 3 + ارسال نظر
حسام جمعه 18 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 02:15 http://hessamm.blogsky.com

همانطور که گفتید نقاط قوت فیلم عبارتند از فیلمنامه، موسیقی و فضاسازی... نقطه ضعف فیلم هم عدم بازی های نسبتا معمولی و غیرمنطقی بودن برخی واکنش ها از سوی شخصیت هاست (آنهم در فیلمی کاملا رئال).
شاید اگر درباره این فیلم این همه تبلیغ نمی شد بیشتر از آن خوشم می آمد اما با تبلیغات وسیعی که صورت گرفت انتظار دیدن یک شاهکار را داشتم که خب انتظارم برآورده نشد.

آروین جمعه 18 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 02:21 http://www.darktea.blogsky.com

خطاب به عمو محسن عزیز:
Самин Набипур واژه ی مهمیه...ولی خیلی معنیش اهمیت نداره...مثلا وقتی شما می گین فلان چیز "کن فیکن" شده منظورتون این است که به کلی تغییر کرده،در صورتیکه معنی واقعی آن "بشو پس می شود" است که اصطلاحا مجاز از قدرت خداست که هر چیزی را قادر به خلق است...
Самин Набипур هم همین طور است...معناش خیلی مهم نیست ولی می تونیم بگیم همه ی آدم ها در زندگیشون یک Самин Набипур دارند.که این Самин Набипур منشا تحولات ، غم ها ، شادی ها،شعر ها و ترانه ها،خلق پرتره ها و نقاشی ها، جنگ ها،قتل ها،حسادت ها و هزار چیز دیگه بوده...
یا می توان گفت امان از سوز Самин Набипур
یا: درد Самин Набипур کشیده ام که مپرس!
حالا اگه تلفظش مشکله می تونید براش یه معادل پیدا کنید
مثلا بگید: یار، نگار‌،صنم، بت ، معبود ، معشوق ، جلاد ، آنجلینا جولی، جنیفر لوپز و هزاران عنوان دیگه...اگر هم به تلفظ دقیقش معتقدید به فهرست تلفظ الفبای سیریلیک مراجعه کنید!

آروین جمعه 18 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 02:27 http://www.darktea.blogsky.com

من راستش این فیلم رو ندیدم ولی نقد فیلم های ندیده را خواندن هم عالمی داردها!
ه چیز دیگه که فکر کنم جاش اینجاست که بگم:
خواهشا نقدی بر فیلم ۳۰۰ هم بنویسید و برای من بگید چرا سژاه هخامنشیان که جزو منظم ترین ارتش های عصر باستان بوده و لباس متحد الشکل ارغوانی هم داشته در این فیلم به شکل ارتش ارک ها در فیلم ارباب حلقه هاست! و اصولا کی ایرانیها از کرگدن های زره دار به عنوان ابزاز جنگ استفاده می کردند؟
ضمن اینکه من اصلا سیاست های ماجراجویانه ی خشایار شاه رو که منجر به قدرتمندی و اتحاد یونان و ضعف و فساد امپراتوری ایران شد، ُتاءید نمی کنم ولی یکی بگه آخه چرا از زمان هردوت تا به حال اینقدر زیر آب هخامنشیان زده شده!
آخه این فیلمه که تحویل مردم میدن؟
آخه تحریف تاریخ تا کی؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد