ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
یکی از بخشهای چهارمین جشنواره جهانی فیلم تهران 5-16 آذرماه 1354، سینمای میکلآنجللو آنتونیونی بود. فیلمساز صاحب نام سینمای ایتالیا. در این بخش چهارده فیلم این کارگران که از سال 1948 تا آن سال یعنی 1975ساخته شده بود، به نمایش درآمد. فیلمهای:نظافت شهری/ وقایع یک عشق/ دروغ عاشقانه/ شکست خوردگان/ خرافات/ رفیقهها/ فریاد/ حادثه/ شب/ کسوف/ صحرای سرخ/ آگراندیسمان/ زابریسکی پوینت/ حرفه: خبرنگار. حضور میکلآنجللو آنتونیونی در نیمه شب نهم آذرماه 54 در مهرآباد تهران اعتبار ویژهای به این جشنواره بخشید. حضور وی، یک حادثه تلقی شد. آنتونیونی هم در یک مصاحبه مطبوعاتی، با افشای نحوه تهیه پلان-سکانس هفت دقیقهای آخر فیلم حرفه: خبرنگار به نوعی اعتبار جشنواره را دوچندان کرد. یک خبر داغ و حرفهای که قبل از اتمام مصاحبه به خبرگزاریهای سراسر دنیا، فکس شد. بسیاری از مجلات سینمایی جهان در اولین شماره خود به این خبر پرداختند و آنرا به چاپ رساندند.
س- آقای آنتونیونی در مصاحبههای قبلی که در باره آخرین اثرشان (حرفه: خبرنگار) داشتهاند، همیشه بطریقی از دادن یک جواب دقیق و روشن به چگونگی ساختن پلان-سکانس (صحنه-فصل) آخر فیلم طفره رفتهاند و قول دادهاند که بالاخره روزی جواب این معما را خاهند داد. میخواستم بدانم آیا بالاخره این روز موعود فرا نرسیده و آیا ایشان مایل نیستند در این مورد اطلاعاتی در اختیار ما بگذارند؟
آنتونیونی- متاسفم که هنوز کسی در این جمع فیلم مورد نظر را ندیده و لذا توضیح من بی اثر خاهد بود. اما اگر اصرار دارید حاضرم برایتان بگویم.
("آنتونیونی" اطلاع ندارد که روز قبل در یک جلسه فوقالعاده در وزارت فرهنگ و هنر فیلم (حرفه: خبرنگار) برای روزنامه نگاران و منتقدین به نمایش درآمده است. این نکته برای او توضیح داده میشود و او با رضایت خاطر بیشتری به توضیح نحوه فیلمبرداری این پلان-سکانس میپردازد.)
آنتونیونی- اگر روزنامه نگاران فیلم را دیدهاند پس حتما فهمیدهاند که چگونه این قسمت ساخته شده است؟
(حضار و لبخند تلخ، اما پر از رضایت و غرور استاد)- برق فلاشها و نور خیره کننده پروژکتورها همراه با قارقار دوبینهای فیلمبرداری یکباره همه سالن کوچک و پر از علاقمند و کنجکاو بی خبر از آنچه میگذرد را مالامال از عشق به شناخت پنهان و ضبط لحظههای تاریخی زندگی بشر میکند. "آنتونیونی" لحن خسته و معترض خود را یکبار دیگر برملا میکند و معتقد است که این کار تداوم خط ذهنی او را درهم میریزد و تقاضای سکوت و آرامش میکند....لب و لوچهها آویزان میشود و صحنه را سکوت پر میکند. (البته نه چندان ولی خوب چاره چیست؟)
آنتونیونی- من فکر این پلان-سکانس را از همان ابتدای فیلم برداری........
متن رنگی عینن از مجله سینما 54 شماره دی و بهمن نقل شده است. البته با رسم الخط من.
حتمن منتظر توضیح این پلان-سکانس هم هستید. به درخواست آنتونیونی اول آنرا ببینید بعد اگر توضیح خاستید در بخش سکانسهای بیاد ماندنی آپ میکنم. هر چند این فیلم یک سکانس زیبای دیگری هم دارد که به موقع به آن هم خاهم پرداخت.
این پلان-سکانس را ببینید. یادآوری می کنم، دوستانی که فیلمهای امروزی را نگاه میکنند در حین تماشا باید به امکانات تکنیکی آن دوره توجه کنند و الا با توجه به تکنولوژی امروز از جمله کامپیوتر، تهیه چنین پلان-سکانسی ممکن است از خیلیها از جمله من، برآید.
کلی مطلب می شه در مورد آنتونیونی نوشت
کسی که لقب شاعر سینما واقعا براش برازنده است
با یک سبک بصری منحصر بفرد
و فیلمنامه های غنی
و یک کارنامه سینمایی پر بار
هر چند من خیلی زیاد ازش فیلم ندیدم(سه چهار تا فقط)
ولی با همین چند تا فیلم آنتونیونی جزو کارگردانهای محبوب من قرار گرفته
مخصوصا فیلم شب رو خیلی خیلی دوست دارم و شخصا میتونم یه مطلب سکانس ها ماندگار واسش رزرو کنم!
مرسی بخاطر مطلب خیلی جالبت
واجب شد این فیلم رو ببینم! هر بار برای دیدنش تنبلی کردم!
سلام وبلاگ زیبایی داری خوشحال میشم من رو هم لینک کنی به اسم وبلاگم و بهم سر بزنی مرسی
سرزدیم. ولی باید عرض کنیم که وبلاگ ما فقط سایت های سینمایی و سایت های اعضای وبلاگ را لینک می کند.
ممنون.