فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)
فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)

آفساید ***

فیلمی از جعفرپناهی و چون دیگر فیلم‌هایش بدون پروانه نمایش. فیلمی که هر کس در هر لجظه‌ای که اراده کند می‌تواند ببیند. اوریژینال ۱۰۰۰ تومان.آفساید

پناهی دوباره به معضلی از معضلات جامعه ایرانی پرداخته است. رفتن بانوان به میدان فوتبال و دیدن یک بازی از نزدیک. کاری که به هزار و یک دلیل من در آوردی و متحجرانه شده است معضل. پناهی با شیوه‌ای طنزآمیز این قضیه به زیباترین شکل سینمایی کالبد شکافی می‌کند.

از نقطه نظر سیاست‌های حاکم بر کشور فیلم غیر قابل نمایش است. بحث هم ندارد. من هم اگر به جای آقایان بودم همین تصمیم را می‌گرفتم. اصلن شکستن آیینه رسم دیرینه ما ایرانیان است. که قطب عالمیم. 

خود من آخرین باری که یک بازی فوتبال را از نزدیک دیدم، راستش اولین بار هم بود، بازی بین تیم ملی ایران بود با تیم ملی تایلند در زمین سابقن امجدیه و شیرودی فعلی. در چارچوب بازی‌های آسیایی. باید حدود چهل سال قبل باشد. مردمی که آنروز در استادیوم بودند-البته شاید همان یکروز به خاطر من عده‌ای را دست چین کرده بودند و در کنار من جای داده بودند- خیلی مودب بودند. فحش ناموسی نمی‌دادند. حالا می‌گویند، می‌دهند. خشتک بازکنان ملی را روی سرشان نمی‌کشیدند. حالا می‌گویند، می‌کشند. کلی افعال غیرقابل ذکر دیگری انجام نمی‌دادند و حالا می‌گویند،می‌دهند. چرایش را من نمی‌دانم. ولی در عوض حالا هم زنان را اجازه ورود به استادیوم ها نیست که مردان هرآنچه که عشقشان است بکنند هر آنچه که فحش ناموسی می‌خاهند بدهند و...  ولی پناهی طبق معمول خاب سیاستگران را آشفته می‌کند و چه زیبا. هیچ کس در فیلم از این سیاست دفاع نمی‌کند و فقط ماموران از این‌که حاجی چنین و چنان کند وحشت دارند. و این حاجی یعنی قانون. حاجی هم بازی را ندیده چون دستگیری‌ها بعد ازشروع بازی هم ادامه دارد.

در جای جای فیلم حتا وقتی پسران می‌فهمند که دختری در دستشویی است تعجب نمی‌کنند. وقتی دختر از دست مامور فرار می‌کند که بازی را ببیند به شکلی او را فراری هم می‌دهند که همانا گم شدن در بین دهها هزار ایرانی دیگر است. گم شدن هم مخفی شدن نیست.

یکی از زیباترین سکانس های فیلم، -که فیلم کم هم از این سکانس ها ندارد- گزارش کردن بازی توسط یکی از ماموران است برای باقی زندانیان و زندانبانان و به تعبیری زندانیان و زندانیان. چرا که زندانبانان نیز امکان دیدن بازی را ندارند و بنابراین با زندانیان در یک سمت و سو قرار دارند. دو گروهی که در پایان فیلم بی توجه به موقعیت خودشان در شادی مردم از پیروزی بر یک تیم ضد ایرانی در کنار هم‌اند. حرکت نمادین نهادن ماسک مردانه جهت رفتن به دستشویی هم کاری است بسیار زیبا و استادانه‌. ریتم طنز در سراسر فیلم ادامه دارد چرا که طنزی به فیلم درآمده است.

از نظر کارهای تکنیکی و تدارکاتی فیلم سختی است. چرا که نماهای مربوط به استادیم و جمعیت در همان روز بازی با بحرین فیلم‌برداری شد. وقتی از جعفر پناهی پرسیدند: "اگر  باخته بودیم  چه می‌کردی؟" گفته بود: "پایان را بر مبنای شکست می‌ساختم." و این یعنی کسی که کارش را بلد است.

تاریخ سینما در آینده از آفساید تجلیل خاهد کرد. بی مهری سیاست گذاران فعلی هنر به این فیلم در اذهان مردم باقی خاهد ماند هر چند گذراست. یعنی امیدوارم.

استفاده از موزیک بسیار درست و بجاست. بازی‌ها روان و جا افتاده. فیلم‌برداری یکدست محمود کلاری هم مثل همیشه قابل تحسین.

سی دی آفساید را بخرید و ببینید. بارها آنرا خاهید دید.

نظرات 7 + ارسال نظر
حسام سه‌شنبه 22 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 01:43 http://hesamfilm.blogsky.com/

من هم از این فیلم خیلی خوشم اومد. یه فیلم مستند داستانی خیلی خوش ساخت که به نظر من بیشتر از همه چیز بازی ها و فضاسازی تک تک سکانس هاش به چشم میاد. خصوصا بازی دختر نقش اصلی و اون سرباز مشهدی.
از اون قسمت که پسره توی جیباش پر از مواد منفجره بود و وقتی از نیروی انتظامی از جیبش خارج کرد به پلیس می گفت جناب سروان این دست شما چیکار می کنه خیلی خطرناکه!
ای کاش این فیلم پارسال همزمان با جام جهانی اکران شده بود. اگه هر مملکتی یکی از این جعفر پناهی ها داشت قدرش رو بیش از حد می دونست. ما چقدر از این پناهی ها داریم و...

مهین سه‌شنبه 22 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 11:27

اینطوری که از فیلم تعریف کرده ای هر کسی دلش میخاد هر کاری داره بذاره زمین و بشینه این فیلمو نگاه کنه ولی دست من کوتاه و خرما بر نخیل .امیدوارم منم انو ببینم حتما مثل باقی فیلماشه

کورش(k2-4u) دوشنبه 28 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 01:34 http://k2-4u.com

سلام وبلاگ زیبایی داری به من هم سر بزن
تک تولز یک دشمن سر سخت برای پسورد سندر ها
https://shabgard.org/forums/showthread.php?t=11731
http://takfanar.persiangig.com/Cracked/myf/zip/help%20Tak%20Tools%202%20Beta.GIF
http://takfanar.persiangig.com/Cracked/myf/zip/Tak%20Tools%202%20Beta.zip Send to all Plz

علی چهارشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 11:52

بابایی اگه اینقدر وقت داری که بشینی این همه متن بنویسی پس چطور وقت نداری به من یه میل بدی؟!!!

پسرم احتمالن مشکل از اداره پست بوده والا من در پاسخ به نامه های تو کوتاهی نکرده ام. باور کن. شاید پستچی محله ات مریض شده و نامه برایت نیاورده. حالا بگو ببینم آخرین فیلمی که دیدی چی بوده؟

سیما چهارشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 14:46

منهم از این فیلم خیلی خوشم اومد حتی همسر من که اصلا فیلم ایرانی دوست نداره ۲ بار این فیلم را دیده است پس مردان ما با این موضوع مشکل ندارند. مردم هم که مشکل ندارند معلوم نیست کی مشکل دارد؟‌اصلا خیلی از آقایان هم دوست ندارند استادیوم بروند. اما اینکه خودت نمی تونی تصمیم بگیری بد است اینکه بعضی ها فکر می کنند خودت شعور نداری بفهمی تو کدام محیط دوست داری بری تو کدام محیط دوست نداری .
تازه اگر هم محیطش اینطور که می گن بد است. اگر خانم ها بروند خوب می شوند. تجربه نشان داده در هر محیطی که خانم ها وارد می شوند . محیط با کلاس تر می شه.

علی شنبه 2 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 13:58

اخرین فیلمی که دیدم فیلم lost highway بود از david lynch که برای بار دوم میدیدمش. پریشب توی خوابگاه با دوستم دیدیمش. قبل از اون هم فیلم unfaithfull را دیدیم که richard gere توش بازی میکرد. اونم قشنگ بود. چیه؟ فکر کردین من بلد نیستم فیلم نگاه کنم؟ بالاخره پدری گفتن! پسری گفتن!
منم مثل خودتون خیلی اهل فیلمم. اما حیف که تو خوابگاه دسترسی خیلی کم داریم. بچه ها هم اهل این فیلمها نیستن. فقط منم و دو تا دیگه از بچه ه)پیام و نیما(
چرا پس پرانتزها برعکسه؟)(

الحق که فرزند خلفی. من به تو افتخار میکنم.
پرانتز ها توی این وبلاگ بیچاره کننده اند.
شاهراه گمشده را اگر خاستی برایم نقدش را بنویس-با ورد- تا بذارمش این توو. هرآنچه که باعث شده که تو از این فیلم خوشت بیاید ارزش ارائه را حتمن دارد.

سردار سه‌شنبه 19 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 09:05

فیلم به لحاظ تکنیک ضعیفه.فضا هم به شدت شعاریه.روابط آدمها هم به واقعیت نزدیک نیست.فیلم دایره آقای پناهی هم همین شکلی بود.شعار از پی شعار.از بخت خوش آقای پناهیه که سیاستهای این حکومت با ممنوع کردن نمایش اینطور فیلمها فرصت نقد را برای آنها از بین میبره.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد