فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)
فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)

نصف مال من،نصف مال تو

عکس از سایت آفتابفیلم را در طی چهاردهمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان همدان دیدم. همان وقت می‌خاستم این چند کلمه را در باره آن بنویسم. ولی تا اکران عمومی صبر کردم. سایه سرد زمان آتش خشمی را که از دیدن آن تمام وجودم را فرا گرفته بود خاموش کرده بود که امروز دوشنبه 22 مرداد ماه 86 با دیدن تیتر روزنامه اعتماد ملی  دوباره شعله ور شد.

"دولت در ماده 23 لایحه حمایت از خانواده که به مجلس ارائه کرد، پیشنهاد کرد که ازدواج مجدد نیازی به اجازه از زن اول ندارد. و فقط توانایی مالی و برقراری عدالت ملاک است."

بابا گلی به گوشه جمالتان.

***

نصف مال من، نصف مال تو به کارگردانی وحید نیکخواه آزاد و تهیه کنندگی علی سرتیپی با سناریویی از اصغر عبداللهی آشکارا در راستای تبلیغ دولت جمهوری اسلامی در تعدد زوجات ساخته شده است.

اولیای دبستانی متوجه می‌شوند که دو کودک کلاس اول بدون این‌که یک‌دیگر را بشناسند دارای پدر واحدی هستند. کاشف به عمل می‌آید که بعله آقای شریفی‌نیا بدون اطلاع زن اول زن دومی اختیار کرده. در طول داستان دو کودک به این نتیجه می‌رسند که مادرانشان را با هم دوست کرده و زندگی خوشی را پنج نفره در کنار هم شروع کنند.

 به نظر می‌رسد که فیلم اصلن به سفارش دولت ساخته شده. طی یازده روز اول نمایش هم فروشی معادل 125 میلیون تومان داشته است. رکورد فروش سه روز اول را هم شکسته. بیچاره ملت ِ بی تفریح. فیلم در قالبی طنز، با بازیهای طبق معمول خوب محمدرضا شریفی نیا، شقایق فراهانی و مریلا زارعی و هم چنین آلما اسکویی و ترلان پروانه. از این دو کودک بازیگر و توانا می‌گذریم که حرجی بر آنها نیست ولی از سه هنرپیشه دیگر نمی‌توان گذشت و آنها را به دلیل بازی در یک چنین فیلمی که آشکارا به شخصیت و مقام نیمی از جامعه ایرانی یعنی زنان توهین میکند بخشید. من نمی‌دانم کجا هستند آن‌هایی که گریبان خود را در دفاع از فمینیسم میدرند؟ کجا هستند وکلای مدافع زنان. وقتی که چراغ‌های سالن‌های نمایش روشن می‌شود چه در درون زنانی که سالن را ترک می کنند می‌گذرد؟ به پایان باسمه‌ای فیلم  دلخوش‌اند که دو همسر مرد با هم دست به یکی کرده و باعث شکستن دست و پای مرد می‌شوند؟ همین؟ پس ای زنان متعدد مردان ِ بعد از این ِ نظام جمهوری اسلامی متحد شوید و دست و پای شوهر چند زنه‌تان را بشکنید. اگر دلتان را خنک می‌کند. ولی بدانید پرده نقره ای سینما در باغ سبز است و خارج از دایره این پرده قصاص می‌شوید. چرا که اگر تا حالا دزدکی بوده حالا دیگر مجوز دولت را هم دارند می‌گیرند.

 امسال نصف مال من، نصف مال تو بود. منتظر فیلم دیگری باشید در سال آینده به نام یک‌سوم مال من، یک‌سوم مال تو، یک‌سوم مال او. کمی بعد تر، یک‌چهارم مال من، یک‌چهارم..........

با آرزوی سلامتی و تندرستی برای عضو زیر شکم این مردان سیری ناپذیر و به قول عزیزی، شهوت‌ناک. و با آرزوی کامیابی برای سینماگران متعهد!!
نظرات 15 + ارسال نظر
فیروزه سه‌شنبه 23 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 09:34

واقعا که روز به روز از زندگی کردن میان این ملت و با یه همچین حکومتی حالم به هم میخوره دنیا داره کدوم سمت میره و ما کجای کاریم واقعا که به حال این مردم فقط باید گریست

پروانه سه‌شنبه 23 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 12:58 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

از وقتی این مطلب شما را خواندم آنقدر افکار گوناگون از مغزم عبور کرد که نمی دانستم در این ستون کوچک چه بنویسم.
.
چهره و زندگی زنانی که شوهرانشان دارای دو زن هستند ،مردان زنباره ، فرزندان آنان و... تاثیر این چند همسری بر زندگی همگی آنان و...
تلخیی تمام وجودم را گرفت و با خودم همان جمله ی همیشگی را تکرار کردم "این نوع مردان جنایتکارند".
.
این فیلم را ندیده ام ،فکر می کنم برای این فیلم همینقدر که این مطلب شما خواندم بس باشد.
.
آنچه که روشن است این فیلم یک دروغ بزرگ است.

ممنون.

حسام چهارشنبه 24 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 00:33 http://hessamm.blogsky.com/

واقعا جای تاسف داره.

تینا چهارشنبه 24 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 12:27 http://redlife.blogsky.com/

با عرض تبریک به اقایونی که از الان می تونن با خیال راحت به
کارهای .... خود بپردازن...ولی کاش این رو اینجا ننوشته بودین!!!این جوری اونایی که نمی دونستن هم با خبر می شن..بجای اینکه یه کاری بکنن که خانوما خیالشون راحت بشه!!؟؟؟حالا به اقایون این افتخار رو هم میدن که بدون اجازه هر کار دوست دارن انجام بدن.حالا باز جای شکرش باقیه گفتن عدالت رو رعایت کنین.البته بعید نیست چند وقت دیگه بگن عدالتم رعایت نکردین , نکردین..هر جور حال کردین رفتار کنین...

این خبرا خیلی زود می پیچه و اونایی که میخان پیداش میکنن. چه ما بنویسیم و چه ننویسیم.

پادرا پنج‌شنبه 25 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 01:38 http://padra.blogsky.com

دستشون درد نکنه که هر چند وقت یه باد به ما یادآوری میکنن تو چه جامعه باحالی داریم زندگی میکنیم. این مرذسالاری کی میخواد ور بیفته خدا میدونه. به هرحال زن ها هم تو ایران از این موضوعات زیاد بدشون نمیاد چون حد اقل یه زمینه ای برای رفابت و حودنمایی پیدا میکنن دیگه.

این بنده خداها چیکار کردن مگه؟ دلخوش باشن به اینکه شوهرشون بره یک زن دیگه بگیره که مثلن اونا چه بکنن؟ حالا بکنند هم. چی میخای مرداشون برن زن دیگه بگیرن خودشون برن مجلس روضه؟ بی انصافی نیست. من که اگه زن بودم و شوهرم میرفت یک زن دیگه خدا میدونه که چه میکردم.

پروانه پنج‌شنبه 25 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 10:42 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

..
الهام، درباره ماده 23 لایحه‌ جامع حمایت از خانواده که مورد اعتراض جمعی از نمایندگان مجلس قرار گرفته، می‌گوید: لایحه‌ حمایت از خانواده یک لایحه‌ جامع است که قبلاً به صورت طرح در مجلس مطرح بود و در واقع میلاد این طرح در فراکسیون بانوان مجلس بود....
http://www.hamshahri.net/News/?id=30053
..

ایشان و فراکسیون بانوان مجلس فرقی با هم ندارند. فراکسیون بانوان این مجلس را متاسقانه من فراکسیون بانوانی میدانم که در میان ۱۷ میلیون رای دهنده به آقای احمدی نژاد هستند و خودم نسبت به این ۱۷ میلیون رای دهنده کوچکترین شکی ندارم. و مطمئن هستم که ۱۷ میلیون رای دهنده ایرانی که بیش از ۵۰ درصد آنها را همین زنها تشکیل میدهند به آقای دکتر محمود احمدی نژاد رای داده اند. گیرم که من نداده ام.

ژانوس پنج‌شنبه 25 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 18:52 http://kheyzaran.blogsky.com

مردکی گرسنه به حلیمی شد دوقران وچهار عباسی بدادی وکاسه ای حلیم برگرفته به کنجی شدتا بدان وسیلت دیو گرسنگی ازخویشتن خویش بگریزاند گریزاندنی چون پنجول به کاسه برد تکه ای گونی ویرا نصیب گشتی با اعتراض به حلیمی گفتی به جای گوشت گونی برآن کرده ای حلیمی وی را بگفتی با دوقران وچهار عباسی که بدادی در آن شال ترمه میجوئی ؟؟؟این مثل بدان آوریدمی که تعجی اینچنین مرا یادسوال مردی می آندازدی که عبید زاکانی وی را به فقائی ببردی ورنه عاقلان ورنود بدانندی کز آن مجلس وچنان مجلسیانی انتظار داشتن مشت به سندان کوفتن وکله از سر خرد برداشتن ودهل زیر گلیم فرو کوفتن است باری درین مقال آنسوی قضیه یعنی مردان مبتلا به اپیدمی جوع جنسی رانبایدی که بفراموشی فراموشیدنی وایضا زنانی که طعمه ی بی بدیل آپارتایت جنسی روزگار مایند

عاطفه پنج‌شنبه 25 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 20:49 http://entebah.blogfa.com

واقعا صحیح می فرمایید. مردم ما پیشتر از این هم به فیلمهایی مثل مرد عوضی و انواع اقسام سریالها خندیده و گاه گریه کرده اند. حتی داستانهای کوتاه و بلند همکارهای ما نیز اغلب حول این محور می چرخد که انگار مد روز است و توجیهی برای امیال و هوس های آقایونی که گاه حتی استطاعت مالی و عدالت نیز ندارند و به خرج زنانِ اختیار کرده، روزگار می گذرانند!که دیگر مَثَلٍ؛ دارندگی و برازندگی؛ به داشتن نعمتی چون پررویی و گستاخی و بلهوسی تعمیم داده می شود!
راستی هنرپیشه این فیلمی که من از اسمش هم بیزارم وندیده امش اما تابلوها و بیلبوردهایش همه جا دارد جار می زند که وای بر جامعه ما،خانم شقایق فراهانی است و نه گلشیفته که کلاس این ۲ خواهر در انتخاب فیلمی که قرار است بازی کنند بسیار متفاوت است.
ممنون از این نوشته و یادآوری

ممنون از یادآوری گلشیفته و شقایق. آن را تصحیح کردم. در مورد این دو هم حق با شماست. اشتباه بزرگی بود.

ژانوس جمعه 26 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 00:57 http://kheyzaran.blogsky.com

خواستمی گفته باشمی که:
۱- به نازم به آگاتاکریستی که در قطاری جنایتی را تصویر کرد که همه ی سر نشینان آن قطار شرکای دسته جمعی یک جنایت بودند بنابراین بایدمان که در حکم گزاری حساب دولت ومجلس ومردم را از هم زیاد جدا نکنیم
۲- شایدی بی تناسب هم نباشد که در چنین مسئله ی جدی طنزی هم جستجو کنیم واز اسکاروایلد نقل قول کنیم که بگفتی مثالی که مثلی شد شدنی به روزگاران برای نازک طبعان:
Bigamy is having one wife too many. Monogamy is the same
Oscar Wilde (1854-1900)

ما میگفتیم این اسکاروایلد را علی رغم اینگیسی بودن و خبیث بودن چرا این قدر دوست داریم؟ اصلن اسمش که میاید روح ما تازه میشود.

ققنوس6 جمعه 26 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 23:06 http://gh0ghn0s6.blogfa.com

آدم ها وقتی نمی توانند چیزی را بدست آورند

یا به دور آن حصار می کشند

و یا آن را نابود می کنند....

وبلاگ شما را که دیدم این متن را در کامنتی نوشتم.
***
توصیفی که در مورد دیو آمده است در نوع خود زیباترین است. تصویر این دیو خیلی زیباست. درک گذشته من از این موجود را کامل کرد. خودم هیچگاه دیو را کریه تصور نکرده ام. این تصویر و متن را که دیدم فهمیدم که اشتباه نمیکردم.

سیما شنبه 27 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 08:54

سلام - مراتب تشکر و قدردانی خودم را از آقایانی که در این دنیای وانفسا هنوز اصالت خودشان را حفظ کردند و نه از حقوق زنان بلکه از حقوق نوع بشر دفاع می کنند بعمل می آورم چون این موضوع فقط به زنان بر نمی گردد مردان هم در دامان این نوع زندگی پرورش خواهند یافت. از اینکه هم این مطالب را نوشتی که ما اقلا نرویم این فیلم بیخود را ببینیم تشکر می کنم . به هر حال از قسمت تشکر و حرف های بزرگ که بگذریم باید بگویم که از حضور شقایق فراهانی تاکید می کنم شقایق فراهانی که به عقیده من هم با گلشیفته هزاران بار متفاوت است چندان تعجب نمی کنم چون فکر کنم زیاد بهش فیلم پیشنهاد نمی شود خوب شغلش است دیگر مثل هزاران نفری که کارشان را یا دوست ندارند یا اعتقاد ندارند خوب ولی انجام می دهند حالا نمی دانیم ایشان چه طوری فکر می کند من فکر می کنم اصلا فکر نمی کند فقط خوشحال شده که یک کاری بهش پیشنها شده !! آقای شریفی نیا هم که فکر کنم شخصیت خودش هم همینطور باشد و عمدتا هم در چنین نقش هایی خوب می درخشد. اما این میان از حضور خانم مریلا زارعی با آن شعارهای پر تب و تبش و آن مصاحبه تیز و تندش در شب شیشه ای تعجب می کنم آن ادعاها را باور کنیم یا اینکه شما تعریف کردید را !!
از فروش فیلم هم که می توان برداشت کرد که جامعه آمادگی تصویب این لایحه را دارد حالا چرا ؟‌خدا می داند و جامعه شناسان !!

پروانه چهارشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 12:30 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

آقا اصلا مردی که بخواد بره یه زن دیگه بگیره یا با زنای دیگه باشه به قانون مانون نگاه نمی کنه . چقدر هم این بحث داغ شده که حال آدمو به هم میزنه. صبح که میومدم سر کار رو ظرف یک ربع دو بار رادیو ایران اعلام کرد نظراتشونو در مورد این لایحه با تلفن اعلام کنند. ملت بی فکر و بی کار هم حتما زنگ می زنن و سرشون گرم میشه دیگه.
..

فیلم دیگه ای تازگی ندیدید؟ من دیشب فیلم «راه پیمایی پنگوئن ها » رو از تلویزیون دیدم. به این آدما بگید یک کم از پنگوئن ها یاد بگیرن

این رشته سر دراز دارد. حالا من یک کمی زود شروع کردم یعنی از همون روزی که مطرح شد. در مورد فیلم دیگر هم قراره یکی از دوستان از دیدی دیگر و سینمایی این فیلم رو مطرح کنه که متتظر او هستیم. والا فیلم بعدی نوشته ترانه است و آمادئوسه.

یاسا شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 15:41

سلام. متاسفانه صحنه ای که دو زن فهمیدند که هووی هم هستند ملت همه زدند زیر خنده در صورتی که کافیه خودمون رو در او لحظه جای یکی از اون دو نفر بذاریم تا عمق فاجعه رو درک کنیم. اما ابتذال فیلم به اینجا ختم نمی شه. نشون می ده که مرده رفته سراغ یک زنی که براش فسنجون ببزه و بذاره یک شیشه کوکا رو یک نفس سر بکشه و خلاصه نمونه یک کلفت لوکس!! و بعد هم که فهمید مرتیکه چه کلاهی سرش گذاشته گریه می کنه که من دوسش دارم و عاشقشم فقط عکس العمل محکم شقایق فراهانی بود که باعث شد از خودش خجالت بکشه. صحنه خیلی مبتذل دیگه صحنه عقد خواهره بود که شریفی نیا گفت تو هم اگر ۳۰ سال منتظر همچین روزی بودی معطل نمی کردی. یعنی تبلیغ اینکه هدف خلقت از افرینش زن همینه که بشینه بای سفره عقد و اگر ۳۰ گذشت و نشست دیگه وا ویلا!!! به اصطلاح عامیانه (از اینکه همچین اصطلاحی رو یادآوری می کنم شرم دارم) ترشید! و بعد هم میگه من دیگه مهری قدیم نیستم چون ازدواج کردم. اه اه حتی از یادآوریشم حالم بهم می خوره. البته متاسفانه این فرهنگ توده ملت ایرانه که از زن فقط چنین انتظاری دارن و اگر وارد توده مردم بی سواد بشیم می بینیم که خود زن ها وظیفه و حقشون رو همین می بینن و به شوهرانشون حق می دن که ازدواج مجدد کنن. و خب از جمهوری اسلامی هم انتظار دیگه ای نمیره جز اینکه چنین تبلیغاتی کنه اما وای به حال مردم باصطلاح تحصیل کرده که به این صحنه ها می خندند.وقتی که از نصف جمعیت یک جامعه انتظار بره که فسنجون رو خوب ببزن خوب معلومه که مملکت به جائی نمی رسه چونن نصف انرژیش داره هرز می ره. در نهایت به من بگین برای اینکه دو ساعتی از عمرم رو که صرف دیدن این فیلم مبتذل و مزخرف کردم رو از کی باید بس بگیرم؟؟

یاساجان ممنون از این کامنتت. امیداورم بیشتر شما را اینجا ببینیم
تا اون جایی که به من مربوطه خودم فسنجون نمیخورم. با اینکه خوشمزه است ولی بهش میگم خورشت گل. گل با کسر گاف. این فسنجون از اون غذاهاییست که در تاریخ ملت ایران به کمک آن ظلم ها بر زنان رفته است.
در مورد بلیط هم اگر بعد از این نقد رفتی و دیدی خب به پای من. ولی اگر قبل از خاندن این بوده به پای خودت.

[ بدون نام ] جمعه 30 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 09:14

امان از نقدهای مغرضانه با ته مایه سیاست ! اخه نوابغ تو این مملکت که برنامه یه هفته بعدشم معلوم نیست کدوم نابغه ای دوسال پیش به فکر تصویب همچی قانونی افتاده بعدشم سفارش ساخت یه فیلم فقط برای جا انداختن اونو کرده !سیاسی دیدن قضایا حدی داره بعضیها م که عقده روشنفکری دارن و با چند تا دلیل من دراوردی همه ملت رو محکوم به تحجر میکنن! کسی که پالونش بلنگه برای روابط خارج از شرع و عرف یا گرفتن زن دوم و چندم منتظر تصویب قانون نمی مونه!

sana*** شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:52 http://www.sana1999.blogfa.com

سلام یه خواهش دارم اسم اون دختری که با ترلان پروانه تو این فیلم بازی میکرد اسم چیه؟؟؟
من دوباره به این سایت سرمیزنم منتظر جوابتون هستم

ممنون میشم تو سایتم جوابشو بهم بگید لطفا

بازیگران این فیلم این هنرمندان بوده اند:
در فیلم نصف مال من نصف مال تو بازیگرانی همچون ؛ محمدرضا شریفی نیا , مریلا زارعی , فرهاد آئیش , شقایق فراهانی , شهره لرستانی , مریم امیرجلالی , بهزاد رحیم خانی , نادر سلیمانی , سهیلا گلستانی , ترلان پروانه , آلما اسکویی , روژان آریامنش و… به ایفای نقش می پردازند .

شاید شما به دنبال نام آلما اسکویی می گردید. من نمی دانم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد