فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)
فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)

پاریس، دوستت دارم

داستان های عاشقانه از شهر عشق: عشق در خیابان های پاریس متولد می شود، کشف می شود، ابراز می شود، نابود می شود... و دوباره متولد می شود.

 

Paris, Je T’aime از بیست فیلم کوتاه پنج دقیقه ای تشکیل شده (بیست اپیزود به نشان بیست منطقۀ شهر پاریس) که سوُژۀ تمام اونها "عشق در شهر نور و عشق (پاریس)" هست. این بیست فیلم کوتاه رو بیست و دو نفر از معروفترین کارگردانان دنیا ساختن و در هر اپیزود هم بازیگران معروفی نقش آفرینی کردن.

 

کارگردانانی همچون گاس ون سنت، جوئل و اتان کوئن، سیلواین شامت، وس کرون، آلفونسو کوآرون، ژرار دوپاردیو، تام تایکور،... تنها بعضی از این کارگردانها هستن و بازیگرانی همچون نیک نولتی، ژولیت بینوش، استیو بوشمی، ناتالی پورتمن، الیجا وود، باب هاسکینز و جنا رولندز در اپیزودهای مختلف اون بازی کردن.

 

هر اپیزود داستان مستقلی داره و نمای پایانی هر اپیزود، نمای آغازین اپیزود بعدی رو تشکیل می ده. از اونجا که هر کارگردان در انتخاب قصه آزاد بوده، با کلکسیونی از سبک ها و ژانرهای مختلف روبرو می شیم که بعضی از اونها واقعا هوشمندانه نوشته و ساخته شدن.

 

بعضی از اپیزودها داستان خاصی ندارن و تنها برای دقایقی با یک کاراکتر همراه می شن و بدون حادثۀ خاصی هم به پایان می رسن. برای مثال داستان دختر جوانی که هر روز صبح خیلی زود از خواب بلند می شه، بچۀ نوزادش رو به یه مهدکودک می سپاره و خودش تا آخر شب از بچه های نوزاد دیگران نگهداری می کنه.

 

شاید فکر کنین مگه می شه در مدت زمان پنج دقیقه "حادثه"ای هم ایجاد کرد؟ باید گفت بله! اونهم چه حوادثی! بعضی از اپیزودها آنچنان هنرمندانه ساخته شدن که ظرف پنج دقیقه یک داستان هیجان انگیز حادثه ای کامل رو روایت می کنن که مو لای درزش نمی ره!

 

من از بین اپیزودهای مختلف این فیلم، از این چند تا واقعا خوشم اومد:

۱-      اپیزودی که یه پسربچه ماجرای آشنایی و عشق پدر و مادرش رو تعریف می کنه (کل این اپیزود به سبک پانتومیم اجرا می شه).

۲-      اپیزودی که اتان و جوئل کوئن ساختن و داستان یک توریست بدبخت آمریکایی رو توی متروی فرانسه نشون می ده!

۳-      اپیزودی که یک مرد سیاهپوست ماجرای عشقش رو برای زنی که در حال مداوای اون هست تعریف می کنه...

 

انقدر سوژه و ایده توی این فیلم هست که برای آماتورها واقعا یه کلاس درسه و دیدنش برای حرفه ای ترها لذتبخش. من خودم خیلی چیزا از این فیلم یاد گرفتم.

 

کلام آخر اینکه این فیلم رو حتما باید دید!

نظرات 5 + ارسال نظر
شهریار پنج‌شنبه 19 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 09:11

سلام حسام جان.
من این فیلمو از خودت گرفتم و دیدم و خیلی خوشم اومد. به نظر من باید پشت اینجور مجموعه فیلمهایی که حول یک سوژه واحد ساخته میشه یک مدیریت واحد وجود داشته باشه که بتونه انسجام کلی مجموعه رو حفظ کنه.
چنین کارهایی در سینمای ایران هم انجام شده که خیلی موفقیت آمیز نبوده. مثل کارگردانانی که با سوژه جزیره کیش فیلم ساختن (مخملباف، بنی اعتماد و تقوایی).

مطمئنا پشت ساخت چنین مجموعه منسجمی مدیریت کارآمدی وجود داشته.
اخیرا در ایران چنین کاری انجام شده با محوریت فرش ایرانی که تعدادی از بهترین کارگردان ها ساختن. مدیر این پروژه رضا میرکریمی بود و نتیجه هم قابل قبول. من این فیلمو چند وقت پیش در جشنواره دیدم و خوشم اومد.
یکبار دیگه هم کار مشابهی انجام شده بود که صد کارگردان با دوربین برادران لومیر صد فیلم یک دقیقه ای ساخته بودن که عباس کیارستمی هم بین اونها بود. نتیجه کار بد نبود اما این فیلم خیلی منسجم تر و یکدست تره.

محسن م ب جمعه 20 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 11:58 http://after23.blogsky.com/

تهیه فیلمی به این شکل و با این عوامل در ۲۰ اپیزود باید به اندازه چند فیلم کار ببرد. من از وقتی که این پست را دیده ام آرام و قرار ندارم. از اینکه آن را ندیده ام خیلی مغمومم. چه بکنم؟ که را ببینم؟ باید امروز برم بیس چار اسفند. شاید آنجا آن را برایم به ودیعت نهاده باشند.

یک نسخه از این فیلم را نزد ما برایتان ودیعت نهاده اند که اگر از بیس چار اسفند گیر نیامد اینجا موجود باشد!

محسن م ب جمعه 20 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 22:45 http://ketabamoon.blogsky.com

رفتیم بیسچاراسفند. فیلم کلاغ پر راهم دیدیم و میخایم اپش کنیم. که البته چشمتان روز بد نبینه. دوستت دارم پاریس را هم از هر کی پرسیدیم نگاه عاقل اندر سفیهی بهمان انداخت و ما جوابمان را گرفتیم.

دوستت دارم پاریس فیلمی نیست که توی بیس چار اسفند گیر بیاد. خودم براتون کپی می کنم.

پادرا شنبه 21 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 03:03 http://padra.blogsky.com

چه موضوع خوبی و چه نگاه خوبی !
فکر کنم ما هم جزو مشتری هاتون قرار بگیریم و شاید به این بهانه بشه ببینیمتون :)

ما هم دوست داریم شما رو ببینیم.

ایوب جمعه 30 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 01:42

منم فیلمو تو انجمن همین چند ساعت پیش دیدم فیلم بدی نبود بعضی از اپیزود ها خیلی خوب بودن مانن همون اپیزود دلقک ها

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد