فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)
فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)

نهمین دروازه (The 9Th Gate)

9Th Gate

سومین و بهترین فیلمی که از رومن پولانسکی دیدم همین فیلم نهمین دروازه است. با بازی جانی دپ (Johnny Depp) و لنا اولین(Lena Olin). همه چیز فیلم از همان شروع تیتراژ بی نظیر است.

داستان فیلم در باره یک دلال کتاب‌های قدیمی است به نام دین کورسو. یکی از مشتریانش کتابی دارد به نام "۹ دروازه، سرزمین سایه‌ها". وی که بالکان نام دارد معتقد است که از این کتاب سه جلد دیگر وجود دارد به زبان‌های لاتین، فرانسوی و پرتقالی و فقط یکی از آن‌ها اصل است و از دین کورسو می‌خواهد که در باره کتاب‌ها تحقیق کند. دین کورسو از وقتی کتاب بالکان را از وی می‌گیرد و کارش را شروع می‌کند، چهره‌های ناشناسی را در اطراف خود مشاهده می‌کند.

فیلم‌برداری نهمین دروازه توسط فیلم‌بردار ایرانی یعنی داریوش خنجی انجام گرفته که بسیار زیباست.

کورسو برای تشخیص کتاب اصل می بایستی معماهای کوچک زیادی را حل می کرد از جمله امضاهای پای تصاویر کتاب. منظور فیلم هم در کل این است که شیطان همیشه وجود دارد و به زیباترین وجهی هم  خود را نشان می‌دهد. جانی دپ  نقش دین کورسو و  (Emmanuel Signer) همسر رومن پولانسکی در نقش شیطان در فیلم بازی کرده‌اند. زیباترین صحنه فیلم هم پایان آن‌است. جایی که دروازه نهم به روی کورسو باز می‌شود. فیلم تا جایی که من دقت کردم –تاحالا سه بار بیشتر ندیدمش- اشکال راکوردی نداشت -برخلاف خیلی از فیلم های خودمان-.  موسیقی نهمین دروازه بسیار زیباست که بهترین قطعه آن هم در تیتراژ پایانی است.

جلوه‌های ویژه، طراحی لباس، دکورها و ....همه عالی هستند. یکی از بهترین بازیگران فیلم هم با این‌که نفش کوچکی دارد، خوزه لوپز رودرو (Jose Lopez Rodero)  است که در چهار نقش که دو بدو در کنار هم هستند ظاهر شده است.

خیلی منتظرم که تابستان زودتر بیاید که بتوانم چندین و چند بار دیگر ببینمش.

نظرات 17 + ارسال نظر
علی شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 02:30

سلام ترانه. راست میگی. فیلمش قشنگ بود. اما نامردی نکن دیگه. فیلم مستاجر و مرگ و دختر باکره از این یکی قشنگ تر بود. تس هم همین طور. پیانیست هم ماله اون بود که از همشون بهتر بود. من که میدونم تو به خاطر جانی دپ اینا رو میگی. اینو تو اون کاریکاتوره هم نشون داده بودی.اسمش چی بود؟ اهان! عروس مردگان. اما اونم یکی دیگه از فیلمهای خوبشه. این فیلم را توی خوابگاه دیدم. یادش بخیر. عجب شبی بود!!!

مستاجر رو بابام میگه فعلن نباید ببینی چون ترسناکه. مرگ و دوشیزه را هم نداریم و بابام میگه اونم برات تلخه که ببینیش. میدونی بابام نمیگذاره من فیلمای تلخ ببینم.
در مورد جانی دپ هم راست میگی.

ارتباط شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 05:28 http://www.ertebat.blogsky.com

سلام
واقعا وبلاگ جالبی دارید . خیلی از وبلاگتون خوشم اومده .
خوشحال می شم ما رو لینک کنید و اجازه لینکتان را به ما بدهید .
۩۞۩ بی پرده زنان و مردان را ببینید۩۞۩
اگه با تبادل لینک موافق بودید حتما به من اطلاع بدید که شما رو با چه عنوانی لینک کنم .

بهتون سر میزنم.

حسام شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 07:48 http://hessamm.blogsky.com

به نظر من هر کدوم از فیلم های رومن پولانسکی به تنهایی یک شاهکار هستن و دروازه نهم بین این فیلم ها جایگاه ویژه تری داره.
این فیلم، فیلم مورد علاقه من هم هست و شاید تابحال بیشتر از ۵ دفعه دیده باشمش. من سکانس پایانی فیلم رو از همه بیشتر دوست دارم.
راستی این فیلم افکت صدای خیلی خاصی داره که بعضی جاها واقعا تاثیرگذاری تصاویر رو دو چندان بیشتر می کنه.

* من امسال هنوز این فیلمو ندیدم. صبر می کنم تابستون با هم ببینیم!

نامردی نکنی و تابستون با هم ببینیمش.

محسن یکشنبه 5 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 00:57 http://after23.blogsky.com

من صدای بالکان رو خیلی دوست دارم.
موسیقی متن تیتراژ آخر هم رینگ تن گوشیمه. هرچند گوشیم همیشه روی ویبره است. چون اگر نباشه هروقت زنگ میزنه دلم نمیاد قطعش کنم و جواب بدم. جالبه نه؟

نه.

سیما دوشنبه 6 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 07:26

ما که هنوز یک بار هم ندیدیم شما منتظر تابستان هستید که پنجمین بار و ششمین بار ببینید ما که تابستان و زمستان فرقی برامون ندارد چی کار کنیم اقلا یک برنامه بگذارید ما هم مجبور شویم ببینیم کم آوردیم !!!!

اگر گفته بودید حتمن آن را از ما می گرفتید. این دفه.

سیما سه‌شنبه 7 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 17:30

حالا گفتیم . تازه همه چیز را که ما نباید بگیم اگه ندونیم چی باید بگیم و چی باید بخواهیم چه جوری بگیم !!!!

همین چیزایی که میگین مگه نمیگین؟

حمیدرضا چهارشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 14:35

سلام
میتونم بگم وبلاگ شما یکی از بهترینهاست.
من این فیلم رو ندیدم ولی خیلی دوست دارم ببینم.اگه میشه ادرس یک سایت مطمئن رو به من بدین که بشه این فیلمها رو با کیفیت خوب خرید ممنون.

این فیلم ها را پیدا میکنیم. دوست و آشنا و رفیق. از اینجا و آن جا. ولی به طور کلی کنار خیابان میشود پیدایشان کرد. کیفیت ها هم اگر دی وی دی باشند خوبند.

حضرت عشق چهارشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 17:07 http://hazrat-eshgh.blogsky.com

درود
به نظر من هم یکی از بهترین کارهای استاد هست
البته بهترین کار استاد رو من همون محله ء چینی ها می بینم !!
چون رو خود من خیلی تاثیر گذاشت
هر چند پیانیست.. بچه رزماری.. ماه تلخ هم بودن اما محله چینی ها چیز دیگه ای بود برا من !
یه چند تا سوال داشتم !
یعنی یه دونه سوال
به نظر شما چرا استاد پولانسکی گاهی اوقات این قدر فیلم رو می پیچونه که آدم رو از متن جدا می کنه و به ماوراء می بره..
مثل مستاجر.. مثل گاهی اوقات در محله چینی ها
این قدر موضوع رو کش میده که آدم خسته میشه
یه جوری گیرایی تو کارش کمه !!
نمی دونم چه جور بهتون بگم اما مثال براتون بزنم
از استیون اسپیلبرگ:
دو کار تقریبا با یه موضوع : پیانیست و فهرست شیندلر
گاهی اوقات تو پیانیست خسته میشم! همش دوست دارم بره جلوتر فیلم تا بینم چی میشه. زودتر از این صحنه ها رد بشیم !!
اما در فهرست شیندلر نه این طوری نیست دوست دارم بشینم همه رو نگاه کنم !! همه رو..
احساس می کنم قدرت بیان استوین اسپیلبرگ ساده تر از استاد هست
یعنی عامیانه تر هست
اما واسه استاد باید بشینی یه ۲۰ باری فیلم رو بینی تا بفهمی که چه شاهکاری خلق کرده..
نمی دونم تونستم منظورم رو بگم اما خوب شما کمکم کنین دیگه :دی

در ضمن شنیدم که استاد در بستر بیماری هستند :(
درسته ؟؟
منتظر جوابم..

+ سرافراز و شادکام در پناه اورمزد دادار.. . .

من که نمیتونم به سئوالای شما چواب بدم. من هنوز سیزده سالمه و دو سه سالیه که دارم سعی میکنه یاد بگیرم که سینما یعنی چه. کمی که بیشتر فهمیدم میتونم جوابتونو بدم.
ولی فقط میدونم که در جشواره فیلم کان امسال رومن پولانسکی کاملا سر حال بودند.

حضرت عشق جمعه 10 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 15:33 http://hazrat-eshgh.blogsky.com

درود
دست شما درد نکنه هااا !!
می دونم که شاید از نظر شما سینمایی ها سوالاتم خیلی ناشیانه بودش !! اما خوب باید تفاوتی بین ما و شما هم باشه دیگه..
اگه نبود که رومن پلانسکی هایی به وجود نمی آمد !!!
دوست ندارم سوالاتم رو دوباره تکرار کنم
فقط دوست دارم نظرتون رو در مورد نظر قبلیم بدونم
من که دارم واقعا به بن بست فکری می رسم در مورد استاد !!
کمکم کنین..
اگه ممکنه..

اولا سئوالات شما ناشیانه نبود. من هم به درستی گفتم که نمیتوانم به سئوالات جواب بدهم. شاید شما فکر می کنید که محسن یعنی پدر من این نقد رو نوشته و شما اون سئوالات رو از او کردید. ما در این وبلاگ خودمان به کامنت ها جواب می دهیم.
تا آن جایی هم که میتوانم جواب بدهم باید بگم که:
من از فیلم های رومن پولانسکی فقط تس و پیانیست و همین دروازه نهم را دیده ام. در دروازه نهم هم به نظر من باید بگم که شاید پولانسکی وقتی در باره شیطان حرف می خواهد حرف بزند خیلی راحت و اینکه به قول شما به ماورا نپردازد نمی تواند منظورش را بیان کند.
یا هر کدام از فیلم های دیگرش. سبک کار اسپیلبرگ از پولانسکی کاملن جداست. من فیلم هایی که نوشتید ندیده ام ولی بقیه فیلم های او کاملا راحت میشه فهمیدش. من تا امروز شش بار دروازه نهم را دیده ام و حالا حالا ها باید ببینم.

عباس سه‌شنبه 14 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 12:13 http://avahedi.persianblog.ir

دروازه نهم هم فیلم خوبی است . اما فکر می کنم مقایسه آن با مثلا پیانیست و دادن امتیاز به دروازه نهم کمی بی انصافی باشد

این هم نظر شماست.
یکی از دوستام میگفت گوربابای این دوتا. بچه روزماری رو ندیدی.

حضرت عشق سه‌شنبه 14 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 22:53 http://hazrat-eshgh.blogsky.com

درود
امیدوارم که حالتون خوب باشه
راستشو بخواین اول که یادداشت رو خوندم فکر کردم که همون آقا محسن نوشتن بعد که جواب رو دیدم نگاه نویسنده کردم حالیم شد :دی:دی

به هر حال نظر شما هم برام جالب بود !
ایشاالله در یادداشت های بعدی از خود آقا محسن سوالاتم رو می پرسم
چون دیگه واقعا گیج می زنم این وسط !!

منم می گم که سبک اسپیلبرگ و استاد پلانسکی کاملاااااااا از هم جداست اما میگم چرا گاهی اوقات استاد این قدر آدم رو گیج می کنه !!
از خود فیلم آدم رو پرتاب می کنه بیرون !! می ندازه جاهای دیگه فکر و قلب آدم رو !!

اصن بهتره من حرف نزنم :دی
در مورد نهمین دروازه هم به نظر من کارهای دیگه استاد از این سرتر بود همون طوری که گفتم :دی

اما خوب من یه جور می بینم شما هم جور دیگه :)
سلیقه ها متفاوت هست

به هر حال خوشحال شدم
موفق باشین

+ سرافراز و شادکام در پناه اورمزد دادار.. .

ممنون.
من شنیده ام که فرانتیک یکی از بهترین فیلم های پولانسکی است . همین روزا می بینمش.
در ضمن وبلاگ خودم یادداشت های شب مهتابی است که لینکش توی این صفحه است.

علی چهارشنبه 15 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 13:28

شاید بابات راست میگه. یعنی حتمن بابات راست میگه. وقتی بزرگ تر بشی و بببینی می فهمی چرا.اما خیلی خوبه که از الان اینهمه فیلم می بینی.

ممنون

حضرت عشق پنج‌شنبه 16 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 17:08 http://hazrat-eshgh.blogsky.com

درود
امیدوارم که حالتون خوب باشه :)
آره من فرانتیک رو هم دیدم
این جوری که من شنیدم یه جورایی داستان زندگی شخصی خود استاد می باشه
چون زن استاد رو هم دزدیدن و کشتن..
خوب دیگه ماجرای فیلم رو نگم بهتره :دی
اما به نظر من اون بهترین اثر استاد نیست !!!!!!
محله چینی ها.. پیانیست.. ماه تلخ.. اینا رو حتما ببینین
راستی وبلاگ خودتون رو هم دیدم :)
فعلا که درگیر امتحانات پایان ترم دانشگاه هستم
سر فرصت اونجا هم می رم :)
خوشحال شدم!

+ سرافراز و شادکام در پناه اورمزد دادار.. .



نه داستان زندگی پولانسکی نیست. همسر پولانسکی یعنی شارون تیت خودش هنرپیشه هالیوود بود. در یک مهمانی گروهی تروریست به رهبری چارلز مانسون مهمانان را به گلوله بستند و شارون تیت کشته شد. جارلز مانسون هم برای همیشه رفت زندان.

حضرت عشق یکشنبه 19 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 18:10 http://hazrat-eshgh.blogsky.com

درود..
خوب چرا می زنی ؟؟
منم که نگفتم که داستان زندگی استاد هست
گفتم شبیهش هست دیگه
اما ترانه خانم من شنیدم که همسر استاد رو می دزدن بعد هم بعد از مدتی جنازش رو تحویل استاد می دن !!
نه اینکه شما گفتین :دی
حالا مهم نیست
مهم همون نفس قضیه ست که زن استاد رو کشتن :دی
به هر حال من که به معنای واقعی از فیلم لذت بردم
راستی ماه تلخ رو دیدین ؟؟
دوست دارم نظرت رو بدونم در موردش ؟؟
منتظرم

+ سرافراز و شادکام در پناه اورمزد دادار.. .

ماه تلخ رو ندیدم. فعلن هنوز فرانتیک رو هم ندیدم.
من کی زدم؟

گل آقای جوان همدان دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:32 http://sahmema.blogfa.com

متاسفانه فیلمو ندیدم
نظری هم ندارم
تا ببینم بعدا بهت می گم

آریا دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 22:41

فیلم به شدت بده... به هیچ عنوان در حد پولانسکی نیست ... هر کسی که حتی ذره ای فیلم بین باشه یا حتی هنرجوی سینما هم باشه میفهمه فیلم از فاجعه هم فاجعه تره....و در ضمن این نقدیه شما گذاشتید؟انگار که یه بچه ی ۱۰ ساله ای نوشته که تصورش از فیلم در حد کشتی کجه...
چون فیلمبردار ایرانی بوده تصویر برداری زیباست؟؟؟؟؟؟
شما که میگی زیباست بشکاف ببینیم چه چیزه زیبایی داره

این متن به وسیله نه بچه ده ساله که چهارده ساله نوشته شده.
شاید امروز که حدود هشت ، نه سال از این نوشته میگذره خودشم نظر دیگه ای داشته باشه. شوربختانه دیگه به اینجا سر نمی زنه. اینه که من این پاسخ رو نوشتم.
بهرحال خوشحال میشم شما هم مثل سایر دوستان که نظرات خودشونو در باره فیلم نوشتن، بنویسید که در نظرات بمونه که دیگران ازش استفاده کنن.

خود من منتقد سینمایی نیستم و فیلم رو به شکل ببیننده نگاه می کنم. نظر من هم مانند نظر کاربران "متاکریتیک" نود از صده. وگرنه منتقدین به اون نمره ی زیر پنجاه دادن.
نمی دونم شما منتقدی یا بیننده؟

با احترام : محسن.

وحید جمعه 9 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 20:27

سلام. من امروز این فیلمو دیدم. از نظر فنی اشکالاتی به اشکالاتی میشه اشاره کرد. فیلم برداری اثر به نظرم خوبه، موسیقیش حرف نداره، انتخاب بازیگر هم مناسبه. جلوه های ویژه اندکی که داره زیاد مورد پسند نیست. ولی در کل داستان فیلم جذابه و بیننده رو میخ کوب میکنه.
ممنون از آقای بهشت برای وبلاگ خوبشون

ممنون از شما.لطف دارید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد