فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)
فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)

الین برستین و چهارمین چشنواره فیلم تهران

Ellen Burstyn

یکی از مهمانان سرشناس چهارمین جشنواره فیلم تهران الین برستین بازیگر فیلم‌های "جن گیر" و "آلیس دیگر این‌جا زندگی نمی‌کند" و برنده جایزه اسکار بهترین هنرپیشه نقش اول زن برای همین فیلم بود. گزیده‌ای از مصاحبه وی با منوچهر انور که در بولتن شماره ۷ جشنواره چهارم به تاریخ ۱۲آذرماه ۱۳۵۴آمده را در ادامه می‌بینید.

شما که در فیلم "جن‌گیر" بازی داشته‌اید آیا خودتان هم به مسائل متافیزیکی و جادویی اعتقاد دارید؟

الین برستین – کتاب جن‌گیر در حدود ۲۰ سال قبل نوشته شده و نویسنده‌اش ماجرایی نظیر آن‌را از نزدیک دیده بود. بنابراین ماجرای فیلم یا کتاب یک واقعه مستند است و پسری به این بیماری مبتلا شده بود. او را در بیمارستانی بستری کردند و تمام دکتران و پرستاران بیمارستان شاهد بودند که چگونه تختخواب بلند می‌شد و صداهای عجیب و غریب بگوش می‌رسید و درها شکسته می‌شد.

در اینجا دیگر نظر من مهم نیست چون واقعیت‌هایی در این مساله هست که ممکن است ما آن‌را تجربه نکرده باشیم.

پس شما مسایلی نظیر جادو و جادوگری را باور می‌کنید؟

الین برستین – اگر باور نکنم یعنی این‌که شهادت تمام مسئولین بیمارستان را نفی کرده‌ام.

اگر چنین اعتقادی نداشتید آیا باز در این فیلم بازی می‌کردید؟

الین برستین – شاید. ولی فکر می‌کنم آن‌وقت دیگر نمی‌توانستم کارم را خیلی خوب برگزار کنم. باید اضافه کنم که شر در دنیای ما با صور و اشکال مختلف جلوه‌گر می‌شود و ما آدما می‌باید از طرق روحانی و تمرکز و مناجات و خلوص نیت با آن درگیر شویم و مبارزه کنیم و به نیروی خیر اعتقاد داشته باشیم.

پس نتیجه می‌گیریم که هنرپیشه می‌باید به مسائل فیلم اعتقاد داشته باشد تا نتیجه کارش رضایت آمیز جلوه کند. آیا همه این چنین روشی دارند؟

الین برستین – من معتقدم که باید این‌طور باشد. در باره روش و تصمیم دیگران نمی‌توانم اظهار نظر کنم.

در فیلم "آلیس دیگر این‌جا زندگی نمی‌کند" بازی‌ها به طور کلی درخشان هستند. از جمله نقش آن پسر جوان. "مارتین اسکورسیس" که کارگردان جوانی است چگونه در این کار موفق شده است؟

الین برستین – هنرپیشگان عالی استخدام کرد و گفت کارتان را انجام بدهید. و از این حرفم یکه نخورید چون باید بگویم کارگردان در کار ما هیچگونه دخالتی نداشته و بازیگران نحوه اجرای کار خود را درست بلد بودند.

یعنی هرکسی هرکاری دلش خواسته انجام داده؟

الین برستین – نه به این صورت. البته کار سینما کار مشترکی است و کارگردان نظریاتی دارد و آن‌را با همه در میان می‌گذارد و بازی‌گر در جلوی دوربین تنهاست.

..... و باید بگویم که ۱۵ سال در کار بازی‌گری تجربه دارم و سال‌ها برای آن تحصیل کرده‌ام و زحمت کشیده‌ام تا هنرم را اعتلا بدهم. من از جمله فارغ التحصیلان مدرسه آکتورز استودیو هستم.

مارلون براندو هم که در این مدرسه بوده می‌بینیم که در فیلم‌های الیاکازان بازی درخشانی دارد اما چرا در فیلم خودش چنین کیفیتی را ارائه نمی‌دهد؟

الین برستین – برای این‌ک مارلون براندو هنرپیشه خوب و کارگردان ضعیفی است. البته من نمی‌خواهم سهم سازنده‌ی کارگردان را در سینما انکار کرده باشم. مارتین اسکورسیس در این فیلم خیلی بزرگواری نشان داد چون به ما فرصت می‌داد تا امکانات و تجربیات خودمان را نشان بدهیم. اما سایر فیلم‌سازان این‌طور نیستند.

در فستیوال کان شاهد بودیم که کار شما از هر جهت درخشان‌تر از سایرین بود اما جایزه بهترین هنرپیشه زن را به بازی‌گر لنی دادند. اتخاذ چنین تصمیمی چه اثری در شما گذاشت؟

الین برستین – در این مورد حرف‌های زیادی شنیده‌ام. خیلی‌ها نظر شما را داشتند اما من دلم نشکست که غصه دار شوم چون قبلن اسکار گرفته بودم و چه بهتر که افتخارات تقسیم شود.

نظرات 2 + ارسال نظر
فریدون سه‌شنبه 4 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 16:56

همزمان اسامی زیادی به ذهنم خطور پیدا کرد.

سینما شهر قصه فردین صف ورامین زنده باد زاگاتا پدر خوانده

و ۲ باره صادق هدایت.

نتیجه اخلاقی . لیست زیبایی بالا بلنده، ولی هر زیبایی هم می تو نه نواقصی داشته باشه.

همان بالا بلندی نواقصش را می پوشاند.

سیما چهارشنبه 5 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 16:27

خیلی مصاحبه جالبی بود و من پس از آنکه خواندم دوباره رفتم تاریخش را نگاه کردم واقعا این متن مصاحبه مربوط به ۳۳ سال پیش است !!! چقدر به روز است . با همین مصاحبه کوتاه می توان دلایل موفقیت سینمای غرب را درک کرد. ضمنا ما از شما برای دادن این اطلاعات خوب متشکریم

ما هم از اینکه شما وبلاگ ما را می خوانید متشکریم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد