فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)
فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)

فیلمی در ستایش موسیقی


کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره آخرین فیلم بهمن قبادی است. داستان آن را همه می‌دانند. حتا با این که در ایران  پروانه نمایش نداشته و فعلن به نمایش در نخواهد آمد.  تا یکی دو ماه دیگر رکورد بیننده در کشور را هم می زند. البته نسبت به فیلمی در حال و هوای خودش. اگر هم کسی نداند در همان شروع فیلم می داند که با چه داستانی روبروست.


***

کارگردانی به نام بهمن که فیلم هایش یا پروانه نمایش نمی‌گیرند یا قبل از اکران در بازار خرید و فروش می‌شوند، برای بیان نظرش در مورد هنر موسیقی تصمیم می‌گیرد فیلمی در مورد موسیقی زیر زمینی کشور بسازد.

***

 "کسی از........" فیلمی است در ستایش موسیقی پاپ امروز کشور. شاید اگر محسن مخلمباف بخواهد امروز سکوت را بسازد، بتواند از خیلی از شات‌های فیلم بهمن استفاده کند. حکایت جوانانی  با هزار تدبیر، هر آن‌چه که در توان دارند به کار می‌برند تا دمی فارغ از قیل و قال آن‌چه که در روی زمین می‌گذرد،* در زیر زمین، دل به حس خود بدهند. گیرم در این میان در زیر فشار روزافزونی که هر دم فضای قابل تنفس را کمتر و کمتر می‌کند، یعنی به  زور همین جبر، اکس هم نقشی داشته باشد که قابل حذف نباشد. اکسی که یقه هنرمند را تچسبیده و قهرمانان فیلم از مصرف آن بدورند. همان آرامشی که بعداز هر اجرای موسیقی به آنان دست می‌دهد برایشان بس است.

ریتم فیلم بسیار درست و بی نقص است، هر از گاهی که نگار و اشکان، دوستانی که می‌خواهند برای ارائه هنرشان به آن ور آب بروند، با یک گروه موسیقی آشنا می‌شوند، منتظر یک کلیپ قشنگ باید باشیم از فیلم‌ساز. امیدوارم ساختن این کلیپ‌ها به این فیلم محدود  نشود. کلیپ هایی که به بهترین شکلی ساخته شده اند. با این که سوژه همه آن‌ها تکراری و بیان آن چیزی است که این روزها بر مردم کشور می‌رود، ولی چاره ناپذیر است. چرا که روی موسیقی یک دوره، ویژه نمی‌شود کلیپی خلاف آن گذاشت.

فیلم برداری روی دست جای تحسین دارد. دست مریزادی برای تورج اصلانی، مدیر فیلم‌برداری، به ویژه هنگامی‌ که در دالان‌ها و پله‌های تو در تو به دنبال بازیگران است.

بهمن قبادی در ابتدای فیلم عنوان می کند که فیلم را کپی کنید، تکثیر کنید و ...... حلالتان باد. بنابراین دغدغه این کار را نداریم. کپی کنید و ببینید و به دیگران بدهید که ببینند. ولی همان طور که بهمن در ابتدای فیلم درخواست می کند، سعی کنید با کیفیت خوب ببینید. صدا در فیلم حرف اول را می‌زند. که البته در فیلمی که در ژانر موسیقی است همین انتظار هم می‌رود. صدا را مدیون بهمن اردلان و نظام‌الدین کیایی هستیم.

فیلم "کسی از ......" فیلم حامد بهداد هم هست. مسلط مثل همیشه. منتظر دیدن فیلم های این هنرپیشه خوب سینمای ایران در تیپ‌های دیگر هستم.

دو هنرپیشه جوان فیلم یعنی اشکان و نگار هم، که با فیلم برای نمایش در جشنواره ای در لندن، به آن کشور سفر کردند بودند، از اینگیلیسیای خبیث خواستند که بگذارند چند صباحی دیگر مهمان آنان باشند. آن‌ها هم گفتند: مهمان خبیث، ببخشید، حبیب خداست.

***

* اشاره به جایی در فیلم که در پایان یکی از اجراهای طبق معمول زیرزمینی، پلان با نشان دادن شات‌هایی از تق و توق یک آتش‌بازی در روی زمین کات می‌شود.

نظرات 10 + ارسال نظر
حسام دوشنبه 7 دی‌ماه سال 1388 ساعت 07:59 http://hessamm.blogsky.com

این فیلم و فیلم جدید کیارستمی (شیرین) رو با هم گرفتم اما هنوز هیچکدوم رو ندیدم... تا ببینم میام افاضه می کنم.

من شیرینو ندیدم.

سیروس دوشنبه 7 دی‌ماه سال 1388 ساعت 22:18

من هم این فیلم را ندیده ام ولی در چند شبی که کانال BBC را داشتم فیلم < دف > را نمایش داد.یک نیمه مستند که هر چند عجولانه ساخته شده بود ولی شسته رفته و قابل دیدن بود.بعد از نمایش فیلم هم با خود قبادی مصاحبه ای داشت که در ان از دلبستگی خودش به موسیقی می گفت و اینکه قصد دارد هر ده بیست سالی ! یک البوم شخصی بدهد بیرون.
فیلم دیگرش که بازهم به موسیقی پرداخته قصه خوب < نیوه مانگ> است. ان را دیدم . خیلی از < زمانی برای .....> که به نظرم فیلمی فستیوالی بود بهتر است.توصیه میکنم ان را ببینید.

نیوه مانگ را دیده ام. با این که خیلی به حال و هوای فرهنگی من نزدیکه ولی کسی از گربه های ایرانی خبرنداره رو بیشتر می پسندم. خیلی فیلم تر از اونه. بگذریم از یکی دو سکانس اون که شاهکاره. ولی کسی از ...... فیلم یک دست تریه نسبت به نیوه مانگ.

پروانه سه‌شنبه 8 دی‌ماه سال 1388 ساعت 00:04

این لینک به ترانه رای دهید درست نیست یا فیلتر است؟

تموم شد. البته کل سیستم طرف هم به هم ریخت. از اولشم مشکل داشت. جمع درصدها از صد بیشتر بود. شده بود عین نظر سنجی حسنی.

ر و ز ب ه سه‌شنبه 8 دی‌ماه سال 1388 ساعت 21:26

شما از کجا گیر آوردین؟
مگه اومده بیرون تو تهران؟ غرفه بزرگ دست فروشی؟؟
یا دانلود؟

نسخه ای که توی قوطی خیلی اعلا هم بود. روی قوطی هم کلی عسک و اینا بود. در کارتون های سی دی فروشی ها هست. فقط کافیست که بخواهید. نباشد هم بزودی می آورد.
ولی با صدا و تصویر بزرگ ببینید.

ر و ز ب ه چهارشنبه 9 دی‌ماه سال 1388 ساعت 02:04 http://hazrat-eshgh.com

همین امروز نیومانگ گیرم اومده (خودتون جمع و منها و ضرب و تقسیم کنید که ما کدوم جهانی هستیم. شما سوم٬ ما ..؟؟)

تا اینو ببینم کسی از.. پیش کش فعلن.

هر چند که این روزها.. روز٬ روزه گربه هاست! گربه اصلی چشم به راه!

چهارم خوبه؟

ر و ز ب ه پنج‌شنبه 10 دی‌ماه سال 1388 ساعت 22:21

بیا پایین تر آقا محسن..
تو پنج شش باید ما رو پیدا کنی!

کسی از.. رو دیشب دیدم! زودتر از نیومانگ هم دیدم. با کیفیت خیلی خوب هم دیدم.

از فیلم خوشم اومد از گروهی از سکانس ها خیلی خوشم اومد و خیلی بیشتر از اینکه از فیلم خوشم بیاد! از فیلمبرداری خوشم اومد خیلی فیلم رو می برد جلو..

در کل من همش احساس می کردم این فیلم برای جشنواره ها ساخته شده تا اینکه برای سینمای ایران! ولی خوب کمینه پیغام خوبی داشت که باید روزی گفته میشد.

تنها از یک لحظه فیلم خوشم نیومد اونم لحظه ای بود که تو اون صحرا بهداد داشت می خوند و اهنگی که می خوند صدای کمانچه بود ولی هیچ اثری از کمانچه نبود!
خیلی زشته که صدای استثنایی کمانچه رو با کیبورد بزنی!
زشت نیست؟ کمینه این همه زحمت کشید واسه آوردن این همه ساز و دستگاه. زحمت اینم می کشید..

من فکر می کنم که گربه های ایرانی را باید به حال خودشان گذاشت. با آن چه که ان ها برخورد دارند و در حدی که از دستشان بر می آید دارند می زنند. در این مورد و در این مرحله من فکر می کنم کمتر باید از تکنیک حرف بزنیم. کار اگر به شکل یک کار حرفه ای ارائه بشود مسلمن بازده بیشتری خواهد داشت ولی شاید به جهانی داریم پا میگذاریم که شاید خیلی بد نباشد صدای استثنایی کمانچه را با کیبورد بزنی.
ولی من یک چیز را نفهمیدم. آیا این حامد بهداد بود که می خواند یا لب می زد و اگر لب می زد خواننده اصلی چرا نبود؟
تو این قضیه را می دانی؟

ر و ز ب ه جمعه 11 دی‌ماه سال 1388 ساعت 00:06

شاید گفته شما درست باشه. ولی من خیلی از کسایی رو می شناسم که هتا کارشون با تک نوازی های سنتور کمانچه تار سه تار دو تار مجوز نگرفته و مانند اینها سرشون اومده ولی خوب چون در بیرون پشتیبایی مانند موسیقی پاپ وجود نداره بیشترشون به کل ول کردن!
اونها بیشتر ضربه خوردند.
اگر قراری باشه اونها رو هم نشون بدیم بهتره به ساخته هاشون و سازهاشونم ارج بذاریم.
همون گونه که به سازهای اون دسته دیگه ارج گذاشتیم.


راستش گمونم لب می زد تا اینکه خودش می خوند؟
اصلن بهش توجه کرده بودم.
الان که اینو شما نوشتید یاد اون صحنه هایی افتادم که اون سکانس نشون می داد.
با دیگر سکانس هاش خیلی تفاوت داشت..


نمی دونم.

م.پارسا جمعه 11 دی‌ماه سال 1388 ساعت 12:33

به نظر من خیلی خیلی بیش از این که این فیلم در ستایش موسیقی باشه در مذمت سرکوب موسیقی در ایران و ندادن مجال به موزیسین هاست.
و تاکید به اینکه ما چقدر جوون های مستعد داریم که کار هایی با کیفیت قابل قبول رو با امکانات و استودیو هایی در حد زیر صفر ارایه می دن.
و باز هم مثل نیوه مانگ چند جا گوشه ای می زنه به ممنوعیت تک خوانی زنان در ایران.
ولی چندان در ستایش نفس موسیقی نبود.

aavin شنبه 19 دی‌ماه سال 1388 ساعت 16:54 http://persiarome.persianblog.ir/

جالبه..اتفاقا همین الان می‌خواستم این فیلم رو دانلود کنم از رپید شیر...اما دانلود نمی‌شه...پیغام میده که باد صبر کنید! شما ندارید لینک دانلدشو؟

ما دانلود نکردیم. بهمن قبادی فیلم را رایگان به ملت داخل ایران هدیه کرده است و سی دی آن در اینجا فروخته میشود. شما هم دانلود نکنید. بروید سینما ببینید. این دانلود برای ما محرومین از جامعه جهانی است. به خاطر کمک به سینمای ایران این کار را بکنید.

aavin یکشنبه 20 دی‌ماه سال 1388 ساعت 15:03 http://persiarome.persianblog.ir/

کدوم سینما؟ این فیلم که اینجا اکران نشده...فکر هم نکنم بشه...از یکی‌ از دوستان خواهشی کردم بهم بده....که سی‌دی داره..به هر حال مرسی‌ از پاسختون.

این فیلم داره در فرانسه نشون داده میشه. قراره از اونجا بیاد به ولایت شما.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد