فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)
فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)

جانی گیتار Johnny Guitar



جانی گیتار را دیدم. یکی از حسرت های زندگی سینمایی من. تمامی سال هایی که در انتظار دیدنش بودم آهنگ را گوش می دادم و در خیال داستان را مجسسم می کردم. با فضایی که در آن سالهایی که دیگر خیلی از آن روزها دورم از دید تروفو می دیدم. او این فیلم را شعری در سینمای وسترن می دانست. فضا و هفت تیر کشی های قهرمانی که در جای جای فیلم، همه ی تلاش خود را کرد که بگوید، او می خواهد فقط با گیتارش سخن بگوید وبس. آهنگ جانی گیتار را گوش می کردم. آهنگی که بسیار از فیلم مشهور تر شد. ولی این دلیل آن نیست برای سناریوی بی بدیلش که در پایان فیلم با صدای پگی لی هم راه می شود با همان آهنگ مشهور و  نیز فضا سازی های ویژه سینمای وسترن، چهار ستاره به فیلم ندهم..........

تا جایی که حافظه ام اجازه می دهد و دیتاهای IMDB را دیده ام فقط ارنست بورگناین در این میان زنده است و ..........

به نظر من احساسی ترین سکانس این فیلم جایی باشد که جوان کرافورد آهنگ جانی گیتار را که خود از شنیدنش فرار می کرد را با پیانو در بارش می نوازد. باری که به دستور کلانتر، اکنون آن را بسته است................

تا بعد...........

این پست ادامه دارد، تا روزی که چند بار دیگر ببینمش ...............


***

آهنگ را با صدای جاودانه پگی لی بشنوید.

نظرات 15 + ارسال نظر
شهرزاد شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:07

اولین بار آهنگ فوق‌العاده این فیلم رو در یکی از ترانه‌های فریدون فروغی شنیدم و بعدها - خیلی دیر - فهمیدم این آهنگ مال این فیلمه. ترانه ای بسیار زیبا که انگار در تمام تار و پود فیلم نشسته.
من جانی گیتار را ندیده ام یعنی هنوز ندیده ام و مطمئن هستم بالاخره می بینم ولی کتابی از این فیلم را که پرویز دوایی آن را ترجمه کرده خوانده ام و فکر می کنم واقعن ارزش خواندن را دارد. هر چند می دونم شما فیلم رو ترجیح می دهید ولی فکر می کنم حتمن از خواندنش خیلی زیاد لذت می برید (البته اگر تا به حال نخوانده باشید)
دوائی در جایی از کتاب درباره این فیلم می گوید:
"در سال های دور این فیلم را با چشم عشق می دیدیم، بدون زره منطق و متر و معیارهای مثلاً نقد و بدون هیچ آداب و ترتیبی... و شادمانه از نشانه شناسی و ساختارگرایی و ساختارشکنی و تمام آدابی که باید لذت غریزی دوست داشتن را بر آدم ساده عاشق حرام کند، بی خبر بودیم."

با چنین بینندگان و مخاطبانی است که تروفو این اثر شگفت انگیز ری رو شعری در سینمای وسترن می داند.

من این رو اولین بار با صدای ویگن شنیدم.
که می گفت:
ناله سر کن ای نازنین گیتارم
...........
ولی شعر اصلی بسیار زیباتر از این کار است.
دنیا رو چه دیدید؟ شاید بزودی آن را دیدید.
من این هفته می خوام هر شب ببینمش.

حمید جمعه 4 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 06:43 http://shaiadkeaiande.blogfa.com

متاسفانه فقط تعریف این فیلم رو شنیدم. و خود فیلم رو ندیدم.
.
.
.
پست قبل هم کار جالبی بود. من چون همه ی فیلم های وودی آلن رو ندیدم به خودم اجازه ندادم توی پرسش شما شرکت کنم.
اما همینجا بگم که از آلن Match Point و Vicky Cristina Barcelona رو دیدم. که البته هیچکدمشون با توجه به تصوری که از آلن داشتم راضیم نکرد.

ویکی ....... رو دیدم. فیلم خوبی بود. شاید به خاطر دو بازیگری که من خیلی دوستشان دارم. شاید در موردش هم نوشته ام. یادم نیست. باید بگردم و ببینم. من دوست دارم فیلمایی که خودشم توش بازی کرده را ببینم. شاید در این مورد یه جورایی با هم شریک باشیم. ولی مچ پوینت رو ندیدم.
ایکاش نسبت به آنچه دیده اید نظرتونو می نوشتید.

حمید جمعه 4 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 06:45

آقا محسن ببخش که یه مدت نبودم و سر نزدم. خودتون احتمالن میدونین دیگه. کنکور و....
منتظر مطالب خوبتون هستم. کاش بیشتر آپ میکردین.

حالا نتیجه ای هم گرفتی از این کنکور و ............ بهم خبر بده. حتمند.
سعی خودمو می کنم که بیشتر آپ کنم. ولی این روزا خیلی کم فیلم می دیدم. یکی این که درایور دی وی دی سینمای خانگیم خراب شده بود و یکی دو روزه که یکی دیگه خریدم. دوم این که با این که اون خراب بود یه جورایی فیلم دیدن با کامپیوتر را دوست ندارم.
خودم که نمی گذرم. امیدوارم که خدا هم نگذره از کسانی که ما رو از دیدن فیلم های خوب و روز جهان در سینماها محروم کردن.

حمید شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 02:12 http://shaiadkeaiande.blogfa.com

خب من این دوتا رو 2 سال و نیم پیش دیدم و خوب جزئیات یادم نیست...
ولی نظر کلی رو میدم:
ویکی کریستینا بارسلونا فیلم جذاب و خوش نمایی بود با تم طنز. بازی بازیگر ها هم بسیار زیبا بود (بخصوص کروز و باردم).
درکل بنظرم فیلم خوبی بود اما شاید چون من خیلی از وودی آلن توقع داشتم انتظار یک شاهکار از این فیلم داشتم.

....
match point هم فیلم خوبی بود. گرچه جذابیت های ویکی رو برای من نداشت اما داستان قویتری داشت. و البته یک درام جدی بود.
فیلم کاملن در اختیار داستانشه. و همه چیز هم جز داستان عادیه(مثل بازیگرا) .

البته توی هردو فیلم نماهای شهری و سکانس های خارجی خیلی اهمیت داره. نباید فراموش کنیم این دو فیلم رو آلن توی تور فیلمسازیه اروپاش(!) ساخته. اولی بارسلون و دومی لندن.

روزبه یکشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 01:23 http://hazrat-eshgh.blogsky.com

چه آهنگ زیبایی. تشکر

قابل شما رو نداشت.

سیروس یکشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 05:49

من جانی گیتار را ندیده ام . ان اهنگ را هم نشنیده ام یا اگر هم شنیده ام نمیدانستم که این اهنگ فیلم جانی گیتار است.اگر دیدی به دست من هم برسان ببینم.و اما یک پیشنهاد! هر هفته ای دوهفته ای یک فیلم از این وبلاق وزین اعلام کن که هم بتوانند یک جوری ان را ببینند و بعد که یک نفر مینویسد همه بتوانند نظر بدهند.

جانی گیتارو بهت می رسونم.
البته همه یعنی من و تو و فوقش یک نفر دیگه.

پری کاتب پنج‌شنبه 10 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 19:39 http://babaee1.persianblog.ir/

سلام رفیق جان
دعوتید برای خوانش چند دیالوگ ماندگار

چشم.

دارا جمعه 11 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 17:50

آن قدر این فیلم را محو به خاطر می اوردم که انگارندیدمش جزآهنگش.ولی دوباره رگه هایی ازآن برایم زنده شد.
متشکرم که یادم انداختی.

شب احیا می خواستم با هم ببینیمش ولی دعاهای نیمه شبی وقتی برای این کار نگذاشت.

پروانه یکشنبه 27 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 22:34

حالا عکس این یادداشت را می بینیم لبخند می زنم!

این فیلم در عین خشونت ، مهربانی می آموزد.

چه خوب که فیلم را دیدید.

پروانه سه‌شنبه 19 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 08:37

چند شب پیش بچه ها تصمیم داشتند جشن بگیرند و یک فیلم ماهواره ای در حین شام خوردن و استراحت ببینندو نخستین بار بود که به دیدن فیلم های وسترن علاقه نشان می دادند! برایم شگفت آور بود
لبخندی زدم و نگاهی انداختم گفتم چه فیلمی! چارلز برانشون و آلن دلون بازی می کنند!
از من خواستند همراهشان نگاه کنم!
فرداش روی فیلم گفتگو شد . گفتم خوب حالا می فهمید جانی گیتار چی هست!
نقش زن ها را در آن فیلم با آن هنرپیشه های معروف دیدید؟ یک مشت زن در حاشیه هیچکاره و ضعیف! تند تند لخت بشن و هیکلشونو نشون بدن! آن زنهای حاشیه تر همه تن فروش
تازه وجود اینها هم برای این بود که یک چاشنی عشقی هم قاطی داستان باشه
و بچه ها شروع کردند که الان تو فیلم ها اصلا نقش زن اینجوری نیست و..
و همه با این نظر که جانی گیتار نقطه ی عطفی بود موافق بودیم.

باز هم سپاس

شوربختانه فیلمی که شما دیده اید را من در زمان رژیم گذشته با سانسور در سینما دیدم. این است که در مورد موارد خلاف اخلاق آن هیچ اظهار نظری نمی توانم بکنم. این فیلم خب یک فیلم کاملن تجاری بود. با یک دوجین از سوپراستارهای آن زمان.
در ضمن چه خوب است که شما در طی دو سه ماه اخیر دو فیلم دیده اید.

پروانه چهارشنبه 20 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 08:51

فکر نمی کنم زمان شاه سانسور شده باشد.
در سریالی که زمان شاه پخش می شد به نام چاپارل چیزی که زن ها یادم هست همین است : زن های بار

اگر آنچه که در مورد چاپارل نوشتید همانی هست که در زمان شاه دیده اید باید بگویم که شما خیلی در مورد سانسور سختگیر هستید.
صحبت من بر سر نقش زنان در فیلم ها نیست. اشتباه نشود. منظور من از شکل سانسور است و بس.
من با سانسور به هر شکلی مخالفم. به سادگی می شود بر سردر هر سینمایی یا روی هر سی دی نوشت که دیدن این فیلم برای افراد کمتر از ........سال ممنوع است. یا دارای انگ PG هستند. فقط.
***
در زمان شاه هم چرا. سانسور بود. * ما جوان بودیم و خام. می رفتیم خیابان شاه آباد قبلی و نمی دانم چی چی فعلی. احتمالن از اول تا آخرش جمهوری باشد. چرا که آن زمان اولش خیابان شاه بود، بعدش می شد نادری و بعدش شاه آباد.
خلاصه. یک سینمایی بود که ویترینی داشت از عکس هایی که ما جوان ها رو جلب می کرد. ولی وقتی داخل سینما میشدیم ، نماهایی از آن عکس ها نمی دیدیم. بعدها که بزرگتر شدیم فهمیدیم که احتمالن آن عکس ها از میان شات های اوتی فیلم انتخاب شده بودند برای جلب مشتری یا این که در همان زمان هم بگویند که:
شاه هم سانسور می کند.
من این شکلک آخری که می گذارم را خیلی دوست دارم.


* فیلمی در زمان شاه دیدیم که در ارودگاه اسرای آلمان نازی می گذشت. سربازان اسیر روسی در جایی شروع به خواندن سرود انترناسیونال کردند. سردار آلمانی از فرمانده ی اسرا پرسید اینها چه می خوانند؟
او هم جواب داد: این ها یک سرود بین المللی می خوانند. و سردار آلمانی هم دیگر پاپ ِ ی قضیه نشد.
بعدها که بزرگتر شدیم فهمیدیم که این سرود بین المللی یعنی چه.
و از این سانسور، ما که جوان بودیم هیچ برداشتی بر علیه شاه نکردیم.
خیلی خر بودیم. نه؟

پوریا جمعه 18 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 23:36


آتشی که سوخت و تموم شد، ازش فقط خاکستر باقی میمونه...

از:جانی گیتار

غزل پنج‌شنبه 1 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 13:31

فیلم و اهنگ جانی گیتار بسیار زیباست من هر روز اهنگش را با سازم میزنم

چه خوب.

حامد چهارشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 20:15

ارنست بورگناین سال پیش فوت شدن

:(

guitarholic سه‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 12:04

i like it ,

Me 2

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد