فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)
فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)

سیریانا (Syriana) ****

syriana

سیریانا نه میشه گفت  یک تریلر سیاسیه که  بخواد حزب یا جناح خاصی رو بکوبه و نه از اون سری فیلمهاییه که از اول تا آخر فیلم، یکی به میخ و یکی به نعل کوبان و بعد از سپری شدن  چند تا گره ریز و درشت داستانی  چیزی که می خواد رو چنان استادانه بهت قالب بکنه که حتا قبل از اینکه فکر کنی چقدر با  فیلم موافقی، با هیجان بلند شی و مدتها براش دست بزنی. یک اکشن جاسوسی هم نیست که یکی دو ساعتی سرگرمت کنه و قرار باشه آخر فیلم هم  مقهور قهرمانی ها و جسارت های آرتیست اول کتک خورده و خوش تیپ  فیلم ،با فیلم خداحافظ کنی.

بحران انرژی، کمپانی های نفتی ، دست های پشت پرده ای که همه معادلات و مناسبات رو کنترل می کنند، گروه های بنیاد گرای مسلمان ،گروه های اپوزسیون  حکومت ایران و ...همه این موضوعات کم و بیش ، هر روز بصورت مداوم در همه رسانه ها تکرار می شن  و تماشاگر با هیچکدام از اینها بیگانه نیست ولی با تماشای سیرینا فرصت اینو پیدا می کنه که لایه های دیگری از چیزهایی که بعنوان واقعیت و خبر به خوردش داده می شود رو تجربه کنه.فیلم بدون نگاه جانب دارانه و حتی گاهی هم  بدبینانه مسائل مختلف مبتلا به دنیای امروز رو ، از جایگاه و دید شخصیت های متفاوتش نشون می ده و رفته رفته و به کندی ، ارتباطات و رشته های ریزی که وجوه مختلف واقعیت را به هم وصل می کنند رو به هم می رسونه  تا پایان تکان دهنده ولی محتمل فیلم رو رقم بزنه.روایت داستان فیلم ،کم و بیش مانند crash ،از چند تا موضوع موازی و جدا ازهم تشکیل شده که در نقطه ای از داستان روی هم برهم کنش دارند

البته فکر می کنم تاثیر فیلم روی مخاطب های غربی خیلی بیشتر خواهد بود ولی برای مخاطب ایرانی هم جذابیت های فیلم کم نیست . مثل فارسی حرف زدن جورج کلونی (هر چند بصورت خیلی گنگ و نامفهوم) و اشارات مستقیم و غیرمستقیم به اوضاع اجتماعی ایران مثل تعطیلی روزنامه ها یا دیش های ماهواره روی پشت بام ها

علاوه بر فیلمنامه استادانه استفان گوکان که قبلا هم یک اسکار بخاطر فیلنامه ترافیک گرفته بود و فیلمبرداری و قاب بندی های خوش سلیقه فیلم ،سیریانا به خاطر بازیگرهاش هم نمره خوبی می گیره. جرج کلونی  با کاراکتر و صد البته ظاهری بسیار متفاوت نسبت به کارهای قبلیش  و جفری رایت بعنوان وکیلی از طبقات پایین اجتماع که تو بازی های بزرگی وارد می شه ، با اون رفتار عصبی و کنترل شده اش و مت دیمون هم که  هرچند زیاد بازیش به چشم  نمیاد ولی بعنوان یک تحلیل گر اقتصادی که بین موفقیت کاریش و آرمانهای انسان دوستانه و موقعیت خوانودگیش معلق مونده، نقش باور پذیری ارائه داده  و بالاخره الکساندر صدیق که بازیش در نقش شاهزاده  عرب   واقعا خیره کننده بود .نهایتا اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل سهم بازی های این فیلم بود که جرج کلونی تصاحبش   کرد.

 

 

نظرات 4 + ارسال نظر
محسن چهارشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 08:58 http://filmamoon.blogsky.com/

ورود شما را به عرصه جذاب نقر فیلم خوش آمد می گویم.

حسام چهارشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 14:03 http://hessamm.blogsky.com

سیریانا از بهترین فیلم های سال های اخیره. فیلمنامه قوی٬ بازی های عالی و کارگردانی بسیار استادانه. فیلم از همان سکانس ابتدایی (معامله اسلحه در تهران) ضربه لازم رو وارد می کنه و تا پایان هم تماشاگر رو میخکوب نگه می داره.
شاید هر کسی از این فیلم خوشش نیاد٬ اما اگر کسی به تریلرهای سیاسی علاقه داشته باشه و بخواد یه فیلم خوش ساخت و هنرمندانه ببینه٬ سیریانا یکی از بهترین انتخاب هاست.

محسن پنج‌شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 08:20 http://filmamoon.blogsky.com/

این زیباترین نقد فیلمی بود که من از این فیلم میتوانم بخانم. من از آن دسته از فیلمبازانی هستم که قبل از دیدن یک فیلم نقد آن را نمیخانم. البته پرویز خان دوایی استاد مسلم در غربت بنده مستثنا است. ولی نقد تو را هم خاندم.

ترانه شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 10:40

بعد از دیدن فیلم جایی نقدی دربارش خوندم که من باهاش موافق بودم و خوب بیان شده بود.
"سیریانا" از 4 داستان موازی تشکیل شده که در نقاط غیرقابل پیش بینی همدیگر را قطع می کنند و در این تقاطع ها به شکلی خنثی از کنار یکدیگر عبور نکرده ، بلکه به نوعی خطوط روایتی هم را شارژ می نمایند. آرمین جان نقد خوبی بود.موفق باشی!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد