فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)
فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)

مستاجر (The Tenant)

نام فیلم: The Tenant French: Le Locataire

بازیگران: رومن پولانسکی - ایزابل اجانی

کارگردان: رومن پولانسکی

زمان: 125 دقیقه

محصول: آمریکا -  فرانسه (۱۹۷۶)

 

خلاصه داستان: مردی (پولانسکی) می خواهد خانه ای را در یک ساختمان بزرگ اجاره کنـــد. مستخدم ساختمان به او می گوید که ساکن قبلی خود را از پنجره به پایین انداخته و اکنون در بیمارستان بستری است و ممکن است که برگردد ولی او با این حال ساختمان را اجاره می کند. به سراغ آن زن در بیمارستان می رود در انجا با استلا (اجانی) دوست همان زن آشنا می شود. زن می میرد ولی رابطه ی او با استلا همچنان پابرجا می ماند. با گذشت زمان در ارتباط با ساکنین ساختمان احساس بدی به او دست می دهد. بطوری که در توالت روبروی خانه اش اشخاصی را می بیند که ساعتها بی حرکت آنجا می ایستند. کم کم حس می کند که همسایگان بودند که آن زن را دیوانه و موجبات خودکشی اش را فراهم کرده بودند و اکنون می خواهند همین کار را با او انجام دهند ...

    پولانسکی بعد از بچه رزمری فیلمی دیگر به همان سبک ساخه است. فیلمی که تماشاگر را سرگردان در تخیل و واقعیت می کند، آیــا به راستی ساکنین عامل خودکشی آن زن بودند یا همه ی اینها ساخته ی تخیلات مرد است. در واقع فیلم دو نیمه دارد، در نیمه اول کارگردان ما را در هذیانها و توهمات شخصیت اول فیلم شریک می کند تا ما هم کم کم به این باور برسیم که او گرفتار توطئه ای کثیف و شیطانی است و یقین داشته باشیم که هر آنچه می گذرد از پیش طراحی شده است از جمله وقتی که ساکنان نسبت به هر صدایی حتی صدای بسته شدن در یا صدای رادیو وحتی حرکت صندلی حساسند، گویی در یک آسایشگاه روانی قرار داریم که موظف به رعایت سکوت هستیم. ولی در اواخر فیلم بارها کارگردان ما را با صحنه هایی روبرو می سازد که می فهمیم دسیسه ای دست کم از جانب همسایه ها در کار نیست و بیشتر آنچه دیده ایم در ادراک دگردیسی یافته مرد جریان دارد که سرانجام او را به طرف آن پنجره می کشاند.

   مستاجر آخرین فیلم پولانسکی در آمریکا می باشد. سال بعد از ساخت این فیلم (۱۹۷۷) به اتهام یک رسوایی اخلاقی در کالیفرنیا بازداشت شد و به همین منظور آمریکا را به قصد فرانسه ترک کرد. فیلم های بعدی پولانسکی، همگی در فرانسه تولید شدند. او هرگز به آمریکا برنگشته است زیرا با حداقل با ۱۰ سال زندان مواجه می شود. وقتی در سال ۲۰۰۲ برای فیلم پیانیست اسکاربهترین کارگردان را گرفت در مراسم حاضر نبود و جایزه اش را ۵ ماه بعد از هریسون فورد در پاریس دریافت کرد.

 

نظرات 8 + ارسال نظر
محسن چهارشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 14:09 http://filmamoon.blogsky.com/

گفتم که جای تو توی این وبلاگ وزین خالی است.

حسام چهارشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 16:47 http://hessamm.blogsky.com

یکی از صحنه های به یاد ماندنی فیلم آنجاست که زن همسایه برای انتقام گرفتن از همسایه ها پشت در خانه همه آنها کثافت می ریزد و برای اینکه معلوم نشود چه کسی اینکار را کرده، حتی پتش در خانه خودش هم می ریزد. اما چون به رومن پلانسکی مدیون است پشت در خانه او چیزی نمی ریزد! رومن پلانسکی که می بیند به این ترتیب همه فکر می کنند اینکار کار او بوده، مجبور می شود کمی از کثافت ها را با بردارد و پشت در خانه خودش هم بریزد! این سکانس همه چیز دارد: وحشت، تریلر، کمدی و درام!

محسن پنج‌شنبه 23 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 08:11 http://filmamoon.blogsky.com/

جالبی کار در این است با اینکه پولانسکی ممنوع الورد به آمریکاست و یا نیست و میتواند برود ولی در اونجا ده سال باید برود به حبس. ولی با این ترتیب باز هم مورد ارج قرار میگیرد و اسکار به او میدهند. یا نکنه باید فکر کنیم اسکار مستقل از آمریکاست؟! یعنی کار طراز اول یک آدم تحت تعقیب مورد ارج قرار میگیرد.

پادرا یکشنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 11:22

من خیلی وقت بود دنبال همچین فیلمی می گشتم چون بیماری که پولانسکی تو ایت فیلم بهش دچاره (یعنی پارانویا) بیمارب بسیار فراگیری در کشور ماست و همه فکر می کنند که دیگران بر علیه اونها هستند در حالیکه نقطه مقابل این مساله یعنی ((همه خوبند)) همه مشکلات رو درمان می کنه و خوب شروعش خیلی سخته ! شاهکار پولانسکی در این فیلم همینه که مارو متوجه اشتباهمون از برداشت بر راجع به دیگران میترسونه و اونم تا حد خودکشی با ابزار مدرن !

امین ح شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:34

سلام.البته ظاهرا سالهاست که از زمانی که این مطلب رو گذاشتید میگذره.اما خب امروز اتفاقی این مطلب رو خوندم.فقط میخواستم بگم که من فیلم رو ندیدم اما کتاب رولان توپور نویسنده ی مستاجر رو خوندم.به نظرم باید از او هم یاد کرد.به هر حال فیلمنامه اقتباسی از کتاب اونه.
باتشکر

من در بین کتاب و فیلم معمولن فیلم را نگاه می کنم و کتاب را نمی خوانم. مگر این که برایم اصلن امکان دیدن فیلم نباشد.
چه بسا کتابهایی که با فیلم جلوه ی بیشتری پیدا می کنند و یا برعکس. فیلمنامه های اقتباسی را عرض می کنم.

مسعود پنج‌شنبه 28 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 13:49

فقط خواستم بگم که فیلم در فرانسه ساخته شده نه آمریکا

در IMDB در مورد این فیلم این نوشته نشان می دهد که فیلم در آمریکا ساخته شده. در سال 1976. من این را با توجه به این اطلاعات نوشته ام.
The Tenant (1976)
"Le locataire" (original title)
126 min - Fantasy | Mystery | Thriller - 11 June 1976 (USA)

سامان چهارشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 04:30 http://tangled1992.mihanblog,com

فیلم تو فرانسه ساخته شده. حداقل 2 بار برج ایفل رو می بینیم. اون تاریخی که تو imdb می نویسخ تاریخ و محل اولبن اکرانه

شوربختانه نویسنده ی این یادداشت دیگر به اینجا سر نمی زنند که پاسخگوی کامنت شما باشند. امیدوارم روزی این کار را بکنند.

محسن مهدی بهشت

مسلم یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1402 ساعت 19:24

ظاهرا اصلا کسی متوجه این نکته نیست که سه گانه پولانسکی نقد دنیای مدرن و زندگی مدرن آپارتمانی و تاثیر مخرب آن بر روان آدمیست داستان در این سه قسمت نه در مورد بیماری پارانویاست نه شیطان پرستی و نه چیزهای عجیب و غریب دیگر بلکه موضوع بلایی است که این گونه از زیست بر سر روح انسان معاصر آورده و در هر قسمت در قالب یک داستان این پریشانحالی را مینماید و داستان فقط وسیله است برای بیان

چون نویسنده ی این یادداشت دیگر به اینجا سر نمی زنند، من یادداشت شما را بدون پاسخ همینجا می گذارم.
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد