فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)
فیلم هایی که می بینیم

فیلم هایی که می بینیم

رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند. (فدریکو فلینی)

نقاب


کارگردان: کاظم راست گفتار
فیلمنامه: پیمان قاسم خانی
بازیگران: پارسا پیروزفر، امین حیایی، سارا خویینی ها، گوهر خیراندیش، ماه چهره خلیلی، محمدرضا شریفی نیا

  خلاصه داستان: تصادفی در یکی از خیابانهای دوبی منجر به آشنایی و سرانجام ازدواج نگار دختر یک تاجر پولدار ایرانی با کامران صاحب یک رستوران ایرانی در دوبی می گردد. بعد از مدتی رفتار کامران با نگار تغییر کرده و بنای ناسازگاری را میگذارد و این واقعه سبب نزدیکی روحی بیشتر نگار به نیما دوست و شریک کامران می شود و در نتیجه ...

   در همان قسمت ابتدایی فیلم یعنی زمانی که کامران و نگار از ماه عسل برگشته اند، نگار هنگام بالا و پایین کردن کانلها، به فیلم کازابلانکا بر می خورد. درست همان سکانس معروف کازابلانکا (سکانسی در رثای یک عشق ممنوع) و همان جمله معروف بوگارت به برگمن :  he is looking at you kid  

   من با دیدن این صحنه گفتم حتما نقاب کپی ایرانی فیلم  دوباره سعی کن سام وودی آلن هستش. به خصوص وقتی نگار برای شوهرش ماجرای فیلم را در کمال احساس تعریف می کرد و بعدا در زمانی که با دوست شوهرش نیما در مورد اینکه به نظرش کازابلانکا بهترین فیلمه و وقتی که نیما در جوابش گفت که فقط به این جور عشق علاقه داره و ....

   ولی در نهایت ماجرا اصلا اون جیزی نبود که من فکرشو می کردم. چون فیلم هنوز روی پرده است بهتره در مورد پایان ماجرا حرفی نزنم. یشنهاد می کنم برید سینما و نقاب را بینید. در این وانفسایی که فیلم ها به سختی مجوز می گیرند و پروانه نمایش٬ تماشای فیلمی که موسیقی عربی دارد و صدای اصلی داریوش و ابی پخش می شود و نماهای زیبایی از دبی را برای شما نشان می دهد خالی از لطف نیست. البته فیلم دچار سانسور شده و بعد از ۲ سال مجوز اکران گرفته.

   فیلم از ساختار غیر خطی جذابی برخور داره و پیدا کردن خط اصلی با پایان گرفتن فیلم امکان پذیر است.  شیوه روایت فیلمنامه به گونه ای طراحی شده که طی پیشرفت ماجرا چند بار تعاریف قصه عوض می شوند و علاوه بر غافلگیری مخاطب این امتیاز را دارد که در عین این تغییر، تعاریف اولیه نقض نمی شوند بلکه در راستای یکدیگر قرار گرفته و به گونه ای مکمل هم می شوند.

   فیلم که بدون شک موضوع جذابی دارد ولی عدم استفاده از صحنه های تماس فیزیکی در فیلم بشدت آزار دهنده است. من تا زمانی که فکر می کردم کپی فیلم وودی آلن هست همش به این نکته فکر می کردم که صحنه اصلی قراره چه جوری از آب در بیاد. ولی به هر حال نقاب با انتخاب موضوعی خاص و نامتعارف حداقل در حد و اندازه های سینمای ایران، توانسته با انتخاب ساختار و شیوه روایت، خطوط قرمز را پشت سر بگذارد و با جهت دادن به قصه به گونه ای هوشمندانه، حرکت خود را تعدیل کند.

 

نظرات 16 + ارسال نظر
حسام دوشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 01:31 http://hessamm.blogsky.com/

چه خوب شد درباره این فیلم نوشتی. به شدت مردد بودم که برم فیلم رو ببینم یا نه. از طرفی نقدهای خوبی خونده بودم و از طرف دیگه به سابقه کارگردان که نگاه می کردم پشیمون می شدم.

محسن دوشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 08:30 http://filmamoon.blogsky.com/

من فکر میکنم این سکانس را باید مطرح ترین سکانس تاریخ سینما بدانیم. نه؟

آرمین دوشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 10:52

این فیلم کپی کدوم فیلم وودی النه؟

اصلن نقد را تا اخر خوندی؟ بابا نقد نمینویسی لااقل نقدهای دیگران را خوب بخون. توی این نقد حتا در اون مورد لینک هم داده شده.

نسیم.ت سه‌شنبه 8 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 14:49 http://www.sadeboodan.blogfa.com

دقیقا منهم وقتیکه این فیلمو دیدم لحظاتی پیش میومد که اصلا نمیتونستم حدس بزنم.
به نظر منهم توصیه به دیگران جهت دیدن این فیلم کاملا به جاست.

سیما سه‌شنبه 8 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 15:05

یک نقدی در مورد این فیلم خوندم که فیلمنامه اش خیلی خوب است و پیمان قاسمخانی خودش خیلی این فیلمنامه رو دوست داره ولی کاش کارگردانش و نقش اول زنش اینهایی نبودند که هستند!!

ایکاش مینوشتید به جای این دو چه کسانی مد نظرتان است.

سیما چهارشنبه 9 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 12:10

سلام نوشته بودی کاش می گفتم جای کارگردان و هنرپیشه اول زن چه کسی باشد . من فیلم را ندیدم از قول کسی که نقد را نوشته بود نوشتم که گفته بود سرمایه گذار عرب اصرار داشته که هنرپیشه نقش اول زن این فرد باشد. من نظر خاصی ندارم چون فیلم را ندیدم . ولی حتما فیلمنامه اش خوبه چون کار پیمان قاسمخانی است بقیه را نمی دانم باید فیلم را ببینم . اگر خواستی اون نقدی را که گفتم بخونی در سایت روز ببین

اوختای چهارشنبه 9 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 22:14

راستش این فیلم رو ندیدم ولی از اونجایی که وودی آلن رو دوست دارم برام موضوع کپی برداری از فیلم "دوباره بنواز سَم"ش جالب بود. از اونجایی که نمیخوام از روی یک عکس از این فیلم که اینجا دیدم قضاوت کنم فقط به این اشاره میکنم که وودی آلن اون فیلم رو به حساب عشقش به سینما ساخته و توش میشه این رو حس کرد، بخصوص اونجایی که برمیگرده آخرش به دایان کیتون میگه "ما همیشه پاریس را خواهیم داشت" که دیگه الان تبدیل به یک جمله کلاسیک شده و در چند تا فیلم بعد از اون هم هنرپیشه ها بعضا از روی بدجنسی ولی اغلب با احساسی نوستالژیک این جمله رو تکرار کردند.

ساده پنج‌شنبه 10 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 04:31

حضور پارسا پیروز فر و محمدرضا شریفی نیا و امین حیایی دلیل خوبی بود تا برم و فیلم رو ببینم .حالا خیالم راحته که میرم و فیلم خوبی میبینم ! البته احتمالا باید سطح توقعم رو هم بیارم پایین ...
یه چیزی ... من یه متن کوتاه نوشتم در مورد حرف رشید پور و شما گفتید از روی متن میخونه ... اون تیکه مورد نظر من ناشی از احساسات خود رشید پوره و شخصی ! فک نکنم اونم تو متن بوده باشه ! من کلا با تیپ رشید پور و فرزاد حسنی و ... احساس راحتی نمیکنم !

من بخش مربوط به رشید پور را جواب میدهم و بخش مربوط به نقد فیلم را برای کامران میگذارم. من فرزاد حسنی را نمیشناسم و راستش این آقای رشیدپور را هم در برنامه ای که با اقای رادان داشت و همین طور آقای حاتمی کیا دیدم. حق باشماست در همین دوبرنامه برداشت منهم مانند برداشت شماست. اینکه نوشتم از روی متن میخونه متنی است که در ذهنش در اثر کار در تلویزیون نوشته شده. یعنی هر چیزی را که بخاهد نمیگوید و شاید هم همان چیزی را که میگوید باور دارد. بطور مثال و به قول سینماگران َAfter Record هم همین است که هست.
محسن

فیروزه جمعه 11 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 19:17

نقد رو که خوندم ترغیب شدم که برم فیلم رو ببینم . پایان فیلم رو بر خلاف فیلمنامه های ایرانی اصلن نمیشه حدس زد و روند حوادث به نحویه که چند بار حسابی ادمو غافلگیر می کنه سوژه جالبی داره و با توجه به محدودیت هایی که سینمای ایران با چنین مضامینی داره ولی تونسته فیلوم قابل قبولی ارائه بده

محسن شنبه 12 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 18:30 http://filmamoon.blogsky.com/

من ترغیب شدم به جای اینکه فیلم را ببینم بروم و دوباره سعی کن سام اصلی را ببینم. کسی اینو نداره بده به ما که ببینیم؟

تینا جمعه 18 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 23:32 http://redlife.blogsky.com/

تا ۲۰ دقیقه اول فیلم فکر می کردم قراره فقط به خاطر بازیگر ها و دیدن دوبی فیلم رو نگاه کنم ولی از یه جایی به بعد موضوع فیلم خیلی تغییر کرد و همه ی پیش بینی هام رو خراب کرد ... هر چی رفتار فیزیکی بازیگر ها محدود بود به جاش توی حرفاشون هیچ حد و مرزی رعایت نشده بود...

حسام دوشنبه 21 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 00:53 http://hessamm.blogsky.com

به لطف یکی از دوستان سی دی غیرقانونی فیلم رو گرفتیم و دیدیم و به سینمای ملی زیانی جبران ناپذیر وارد کردیم.
از فیلمنامه خیلی خوشم اومد البته پلان آخر رو نمی پسندم.
بازی ها خوب بود، خصوصا امین حیایی.
کارگردانی ای، بدک نبود! می تونست خیلی بهتر از این باشه.
استفاده ابزاری از دوبی هم خیلی خوب بود!

غیرقانونیش که بیس چار اسفندم زیاده. اصلن وقتی غیرقانونی فیلمای هالیوودی هست این که دیگه جای خود داره. ولی من هنوز ندیده ام.
محسن

علی دوشنبه 21 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 11:39

رفته بودم با دوستم سینما و فیلم را دیده بودم. اخرش این شد که دختره سوار ماشین قرمز رنگ شد و رفت و فیلم تموم شد. البته توی سینمای اهواز. از جاهای دیگه خبر ندارم. دو روز پیش دوستم سی دی هلی فیلم را اورد خابگاه. علی رغم میلم که اصلا حوصله دوباره نگاه کردن فیلم را نداشت نشستم و نگاهش کردم. خیلی چیزها نسبت به سینما اضافه داشت. اخرش هم ئختره رفت سوار ماشین شد ماشین با برداشتن اس پیک منفجر شد. از تعجب داشتم میمردم.
هنوزم نمیدونم جرا توی سینما این قسمت فیلم حذف شده بود!!!

سینماها همیشون مثل هم نشون دادن و سی ها یه چیز دیگه. پایان خوش معمولن مردم را به سینما می کشاند. هالیوود هم معمولن فیلمهایش پایان خوش دارد. و الا تهیه کننده نمی پذیرد که فیلمش اکران شود.

پادرا سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 16:03 http://padra.blogsky.com/

این موضوع که انتقام هم کار ناپسندی است و در پایان فیلم با شدت نکوهش میشه اصلی ترین پیام این فیلم و تنها تفاوتش با بقیه آثار سینمای این تیپی ایران بود که سانسور شد !

من کلا با سینمای ایران حال نمیکنم ولی سکانس آخر با اون آس پیک و انفجاز ماشین قرمز رنگ محشر بود.
از فیلمای خوبی بود که دیدم

ملیحه شنبه 17 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 12:27

من فیلم نقاب و دیدم چند بار هم دیدم

dark دوشنبه 15 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 13:03

سلام...کسی میدونه اسم اون آهنگ عربی که تو رستوران مراکشیه ، خواننده با عود میخوند چی بود؟
لطفا راهنمایی کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد